AD: 'Supers moeten stoppen met haring'

NIEUWVEEN – Supermarkten zullen met tegenzin het AD van dit weekend openslaan. Wederom komen ze er in de jaarlijkse haringtest slecht vanaf. Testsamensteller Paul Hovius roept ze op te stoppen met de verkoop van Hollandse Nieuwe.

Joost Agterhoek |

Van de zeventien beoordeelde supermarkten oordeelden haringtesters Aad Taal en John Oosterhuis dat tien vestigingen bedorven haring in de koeling hadden liggen. De andere supers deden het niet beter: de hoogste score was een 4,5 voor de Albert Heijn-vestiging in Haren, het gros van de andere winkels kreeg een nul.
De filiaalmanager van de MCD-winkel in Linschoten, die de keurmeesters meldt zelf de haring te ontdooien en om te pakken, krijgt scherpe kritiek: “Ronduit schandalig dat je dit in een winkel kunt tegenkomen. AD waarschuwt NVWA’.

Stoppen
Opvallend is dat supermarkten dit keer apart vermeld staan in de ranglijst. Samensteller van de test Paul Hovius lijkt op den duur geen foodretailers meer in de lijst te willen en vraagt zich af waarom supermarkten niet stoppen met de verkoop van Hollandse Nieuwe.
De keurmeesters verdenken supermarktorganisaties van een beperkte kennis van vis en haring bij de supermarktorganisaties en vinden houdbaarheidstermijnen te lang (de haring van 7-Seas bij HEMA die zes dagen goed is, achten de keurmeesters een ‘gotspe’). Verder denken ze dat er in de logistiek veel mis gaat.

Herkennen
De reactie van Jumbo is soortgelijk met andere reacties van supermarktketens op vorige edities van de test: “we herkennen ons geenszins in de resultaten.” Jumbo geeft aan de afgelopen jaren diverse trajecten te hebben doorlopen om de kwaliteit van de haring te optimaliseren. “Gelukkig zijn onze klanten tevreden.” Reacties van andere supermarktformules zijn in de bijlage niet te lezen.

Bron: Levensmiddelenkrant

dsc06584_haring_maatjesharing_supermarkt_900x525.jpg