'Unilever haalt online knowhow binnen met Dollar Shave Club'

ROTTERDAM – Unilever koopt Dollar Shave Club koopt onder andere om  snel kennis binnen te halen over nieuwe online businessmodellen. De abonnementen van de Dollar Shave Club zouden ook interessant zijn voor andere productcategorieën, denkt Unilever-topman Paul Polman.

Joost Agterhoek |

Unilever tekende woensdag voor de overname van het Amerikaanse bedrijf, dat scheermesjes en verzorgingsproducten voor mannen thuisbezorgd. De multinational noemde geen overnamebedrag, maar Fortune wist te melden dat er 1 miljard dollar is neergelegd. Veel geld voor een bedrijf dat dit jaar naar verwachting 200 miljoen euro omzet en nog verlies draait, schrijft het FD. Analyst Reg Watson van ING noemt de aankoop in de krant echter een slimme keus.

Overnameprijs
Topman van Unilever Paul Polman gaat in een gesprek met BNR niet in op de overnameprijs die Fortune van naamloze bronnen heeft ontvangen. Ook wuift de ceo kritiek van analisten weg: de meeste analisten hebben na de aankoop aandelen Unilever gekocht, aldus Polman tegen de nieuwszender. De 32 miljard grote ‘male grooming’-markt is bijzonder aantrekkelijk, zegt de topman. Dollar Shave Club heeft hier snel een marktaandeel van 5 procent bereikt. Dat biedt Unilever een ‘onnoemelijk grote mogelijkheid’ om het businessmodel van het Amerikaanse bedrijf voort te zetten, aldus Polman.

Abonnementen
De multinational gaat ongetwijfeld voordeel hebben van de aankoop van Dollar Shave Club voor andere producten in haar portfolio, aldus de ceo van Unilever in gesprek met BNR. Unilever haalt zo snel kennis binnen van nieuwe businessmodellen. Zogeheten ‘prestige brands’ als Dermalogica en Kate Sommerville, die Unilever vorig jaar aankocht, moeten een abonnementsvorm kennen en online ‘op een hoger niveau’ komen. Dit zou ook voor premium theemerk T2 kunnen gelden, aldus Polman.

Bron: BNR/FD/Fortune/Levensmiddelenkrant

paul_polman_unilever_hi_res-a900x525.jpg