leev.jpg

B Corp-certificering voor Leev

WERKENDAM – Voedingsmiddelenproducent Leev heeft de B Corp-certificering behaald. Het merk, dat in diverse supermarkten ligt, opereert sinds begin dit jaar klimaatneutraal en heeft binnen één jaar de duurzaamheidsdoelstellingen bereikt.

Redactie |

Aart-Jan Knauff, directeur en mede-eigenaar van Leev, zegt trots te zijn dat Leev zich mag aansluiten bij een wereldwijde gemeenschap van bedrijven die de kracht van het bedrijfsleven gebruiken om een meer inclusieve en duurzame economie op te bouwen. Al bij de oprichting, vijftien jaar geleden, is daar de basis voor gelegd. Zijn missie was indertijd en is nog steeds: ‘beter zorgen voor mens en natuur’.  Hij noemt het behalen van B Corp dan ook een kroon op het werk van het gehele team van Leev.

Impact
Er moeten tachtig uit de maximaal te behalen tweehonderd punten gescoord worden in de B Impact Assessment om in aanmerking te komen voor de certificering. Voor Leev waren dat 96.6 punten. Ter voltooiing moet de impact van de beslissingen op alle belanghebbenden worden gerapporteerd.

Volledig plantaardig assortiment
De score wordt op vijf onderdelen toegewezen: Governance, Workers, Community, Environment en Customers. De behaalde score is een bevestiging voor de impactvolle bijdrage die we leveren op met name het onderdeel Environment. “Een mooie erkenning voor de bewuste keuze voor biologisch en een strategische keuze in de richting van een volledig plantaardig assortiment. Om dit te realiseren werken we nauw samen met verschillende partners in de gehele keten”, aldus Wendy Beljaars. Zij is verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid binnen Leev.

Toekomstgericht
Leev richt zich vanaf het begin al volledig op biologische voeding en levert daarmee een positieve duurzame impact. Toch vindt het bedrijf dit niet voldoende en wil het, om nog meer verschil te kunnen maken, meer duurzame stappen zetten in de bedrijfsvoering. Zo richt Leev zich op het vergaren van meer inzicht op het gebied van emissies en het werken naar de ambitieus gestelde reductiedoelen en een intensievere samenwerking in de keten. Ook wil de voedingsproducent de klanten en consumenten beter betrekken bij de plannen, doelen en de producten van Leev. Beljaars: “B Corp helpt ons om doelen scherper en concreter te krijgen en te blijven verbeteren.” Knauff zegt: “Onze roots liggen nu eenmaal in het sociale aspect en dat willen we zeker niet uit het oog verliezen. Door nieuwe inzichten vanuit de B impact assessment kan Leev ook op deze vlakken nieuwe stappen blijven zetten.”

Bron: Levensmiddelenkrant