Persbericht beeld.jpg

Arla Foods heeft goed jaar achter de rug

UTRECHT – Arla Foods heeft het goed gedaan in 2024. De groepsomzet groeide naar 13,8 miljard euro en de nettowinst bedroeg 401 miljoen euro. Daarnaast bereikte de prestatieprijs per kilogram het hoogste niveau ooit met 50,9 eurocent.

Redactie |

In de landen Nederland, België en Frankrijk behaalde Arla Foods een omzetgroei van 4,1%, waardoor de clusteromzet uitkwam op 509 miljoen euro. Deze stijging had het bedrijf vooral te danken aan de sterke groei van de strategische merken. Binnen het cluster steeg de omzet van Arla met 1,6% naar 407 miljoen euro en groeiden de merken met 5,4%.

Trots
Senior vice president van Arla Foods Nederland, België en Frankrijk, Esther Tromp-Strijdveen, zegt erg trots te zijn op dit resultaat dat samen met de melkveehouders en klanten is neergezet. “Onze klanten waarderen Arla Foods om de innovatiekracht en groei die we naar de categorie brengen met merken als Melkunie Breaker, Arla Skyr en Arla Lactofree. Dit blijkt ook uit de erkenning die we recentelijk van klanten hebben gekregen bij het winnen van de Industributie Award in de categorie Vers. Iets waar we heel trots op zijn als team”, vertelt ze.

Tromp-Strijdveen benoemt dat Arla Foods zich ook in 2025 zal blijven inzetten om toegevoegde waarde te leveren. “Zo komen we met verschillende innovaties die inspelen op behoeften van consumenten. Zoals Arla Cultura, een productlijn die acht verschillende bacterieculturen, vezels, vitamine D en calcium bevat. Calcium ondersteunt het behoud van een gezonde spijsvertering.” 

Wereldwijd
Dankzij de gestegen koopkracht en grotere volumes zag Arla wereldwijd de omzet van merken als Arla, Lurpak, Puck, Starbucks en Castello met 3,7% toenemen. Een andere belangrijke bijdrage aan de hoge omzet was Arla’s Fund our Future-programma voor transformatie en efficiëntie. Het programma overtrof de verwachtingen en realiseerde een nettobesparing van 131 miljoen euro.

Door de sterke financiële resultaten kon de Raad van Bestuur van Arla het hoogste voorstel voor een aanvullende betaling ooit doen: 2,2 eurocent per kilogram geleverde melk, wat neerkomt op een totaalbedrag van 292 miljoen euro. Om ook in de toekomst gezond te blijven, investeerde het bedrijf in 2024 een recordbedrag van 1 miljard euro.

Ook in Europa steeg de omzet van Arla met 1% naar 8.066 miljoen euro. Hiervoor was de belangrijkste oorzaak de merkgedreven volumegroei van 4,1%. De groei werd gestimuleerd door sterke merkposities, strategische groei en een toegenomen koopkracht bij consumenten, dankzij afnemende inflatie en stijgende lonen. Nederland, België en Frankrijk speelden hierin een belangrijke rol, met een volumegroei van de merken van 7,4%.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops