PARIJS – De business-to-business foodbeurs Sial heeft weer de laatste trends en ontwikkelingen in de foodbranche laten zien. De 65ste editie trok meer dan 285 duizend foodprofessionals uit de hele wereld naar de Franse hoofdstad.
De Sial Paris wordt georganiseerd door Comexposium en is het grootste foodevent netwerk ter wereld. Dit jaar waren 7.500 exposanten uit 127 landen aanwezig, op meer dan 270.000 m² beursoppervlakte. Met een groei van 8% aan bezoekers, brak het foodevent een record. De Sial Paris zit hierdoor weer op het niveau van voor de corona.
Toekomstgerichte oplossingen voor de voedseluitdagingen waren het hoofdthema tijdens de vijf dagen durende beurs. Sial Paris zegt opnieuw haar rol als essentieel platform voor de foodindustrie te bevestigen. Ruim tweehonderd landen en 110 officiële delegaties waren vertegenwoordigd. De beurs stond onder beschermheerschap van de Franse president, Emmanuel Macron.
Agrovoedingsindustrie
Hot topic tijdens deze dagen was dan ook de toekomst van voedingsmiddelen. Het belang van de beurs voor de agrovoedingsindustrie werd extra benadrukt, gezien aanwezigheid van vijftig ambassadeurs, zestien parlementariërs en zeventien ministers. Annie Genevard, minister van Landbouw, Voedselsoevereiniteit en Bosbouw, zei tijdens de opening dat Sial Paris een unieke kans is om de waarde van agrovoedingsindustrieën in de waardeketen te benadrukken.
Voedseltransitie
Nicolas Trentesaux, managing director van Sial: “De Sial Paris 2024 was een bruisende en optimistische editie. Sial bevestigt zijn rol als drijvende kracht achter de voedseltransitie en inspireert iedereen om een agent van verandering te worden. De uitdaging om 10 miljard consumenten op een gezonde en duurzame manier van voedsel te voorzien, staat centraal. Dit jaar bood het evenement boordevolle content, conferenties en topbijeenkomsten, die de milieu-uitdagingen omzetten in kansen voor de foodsector op korte en lange termijn.”
Awards
De beursvloer stond in het teken van creativiteit, en meer dan 400 duizend producten werden gepresenteerd. Toekomsttrends en foodinnovaties op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en eenvoud kwamen ruim aan bod. Diverse bedrijven werden beloond in de Sial Innovation competitie vanwege hun inventieve producten. Het Franse bedrijf Sabarot mocht Sial Innovation Gold award in ontvangst nemen voor zijn plantaardige pasteitjes, een product dat inspeelt op de vraag naar doe-het-zelf, de belangstelling voor plantaardig voedsel en een eenvoudige samenstelling zonder controversiële ingrediënten. De tweede prijs was voor het Mauritiaanse bedrijf Aryze, met Boost it met Moringa, een drank met voedings- en geneeskrachtige eigenschappen. Dit drankje speelt in op de trend in functionele voeding die zowel voor welzijn als voor plezier zorgt voor de consument. De derde prijs ging naar King Konjac uit Finland voor hun natuurlijke, caloriearme, glutenvrije konjac sushibasis. Dit ingrediënt voor de bereiding van sushi, speelt in op gezondheidsbewuste consumenten.
Bron: Levensmiddelenkrant