'Klassieke harddiscount bestaat niet meer'

NIEUWVEEN - De ouderwetse hard-discountaanpak is aan het vervagen. Aldi voegt A-merken toe en Lidl die zich snel beweegt in de richting van service betekenen op termijn het einde van deze bedrijfsvoering.

Joost Agterhoek |

Dat concludeert de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) op basis van de nieuwe FMCG Top Topics, waar de top van de levensmiddelenindustrie en foodretail de belangrijkste onderwerpen opnoemt.

Prioriteit
Aldi en Lidl zijn voor de markt veel belangrijker geworden: 47 procent van de fabrikantendirectie noemde de hard-discounters als belangrijk onderwerp tegen 42 procent van de foodretaildirectie. Dat lag in 2010 nog op respectievelijk 27 en 24 procent. Gaat het over concurrentie, dan staat de ontwikkeling van Aldi en Lidl bij fabrikanten bovenaan de agenda.

Klassiek
Director sales & shopper marketing bij Friesland Campina Bas Roelofs zegt het nog stelliger in het rapport: klassieke hard-discount bestaat niet meer. “Dit zorgt voor nieuwe vormen van
concurrentie. Ik zeg niet dat wij nooit bij Aldi of Lidl zullen staan. Wij willen zijn waar onze shopper is en die koopt zeker ook bij Aldi en Lidl. Toch groei ik op korte termijn liever bij de spelers waar we nu distributie en trouwe kopers hebben. Daar zie ik voldoende aanknopingspunten.”

Stoppen met roken
Het verdwijnen van traditionele hard-discounters past in een andere mogelijke trend, namelijk minder hard diep stunten met producten. Dat is erg lastig, weet Roelofs. “Vergelijk het met stoppen met roken. Dit begint ook met een bewustzijn van het feit dat je ongezond bezig bent. Langzaam leidt dit tot een kantelpunt. Als je van de één op de andere dag stopt, krijg je soms last van bijwerkingen. Maar we kunnen best de dosering, diepte of frequentie aanpassen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

lidl_emmeloord_5_resized_site.jpg
lidl_emmeloord_5_resized_site.jpg
lidl_emmeloord_5_resized_site.jpg