iStock-1470771461.jpg

Formules

Zijn de prijsstijgingen in de supermarkt voorbij?

AMSTELVEEN – Voor de basisboodschappen lijken de prijsstijgingen voorbij. Nu.nl vroeg bij marktonderzoeker GfK de cijfers op van het onderzoek dat van 55 basisproducten de prijs bijhoudt. Daaruit blijkt dat na twee jaar, met een stijging van 30%, de prijzen van de basisboodschappen nu afvlakken en soms zelfs dalen.

Redactie |

Nu.nl sprak met GfK-marktonderzoeker Norman Buysse. Met de sterke daling van de energieprijzen moet het volgens de onderzoeker mogelijk zijn om de prijzen weer te verlagen. Ook de daling van de grondstofprijzen zou in positieve zin kunnen bijdragen in een verlaging van de prijzen in de supermarkten. Buysse denkt wel dat de stijgende lonen in de hele keten prijsopdrijvend kunnen werken.

Een andere belangrijke conclusie die wordt getrokken is dat consumenten minder zijn gaan kopen en dat ze vaker naar de supermarkt gaan. Consumenten zouden zich ook beter voorbereiden op een bezoek aan de supermarkt door op zoek te gaan naar aanbiedingen bij andere ketens en van andere merken.

Bron: Levensmiddelenkrant