handieman.jpg Han Bouwens in zijn nieuwe tabaksspeciaalzaak in Spaarndam.

Ondernemers aan het woord over het verbod op tabaksverkoop

NIEUWVEEN – Sinds 1 juli is de verkoop van tabak in supermarkten verboden. Ondernemers hebben geen andere keuze dan meegaan met de regels en spelen in op de nieuwe regelgeving. De één opent een tabaksspeciaalzaak, de ander gebruikt de ruimte voor de servicebalie voor andere diensten en een derde verbouwt de zaak en haalt de servicebalie volledig weg. Levensmiddelenkrant doet een belrondje en vraagt supermarktondernemers naar hun ervaringen van de laatste weken en plannen omtrent het tabaksverkoopverbod.

Zoë Kools |

Levensmiddelenkrant sprak met ondernemer Han Bouwens van Albert Heijn Bouwens Haarlem & Spaarndam, bedrijfsleider Jeroen van der Werf van Plus Stavoren en ondernemer Laurent Roemer van Jumbo Roemer in Heemskerk (zie kader).

Hoe heb je de eerste weken zonder tabaksverkoop ervaren?
Bouwens: “In Haarlem zijn we helemaal gestopt met tabak, want daar zit een Bruna aan de overkant, waar klanten naartoe kunnen. In Spaarndam heb ik wel een speciaalzaak geopend naast de supermarkt. Ik heb zelf nog nooit zo’n raar gevoel gehad bij het openen van een zaak. Ik weet eigenlijk al van tevoren dat het bouwen en verbouwen meer kost dan wat we eraan terugverdienen, maar het is vooral om klanten op het dorp te houden.”
Van der Werf: “Wij hebben zelf een tabaksspeciaalzaak met een andere ingang geopend naast de supermarkt, dus klanten kunnen daar nu terecht. Het loopt nog niet echt storm, maar ik denk dat dat ook nog een beetje op gang moet komen. Maar het is mooi dat we de verkoop van tabak op deze manier in de kern van zo’n klein stadje kunnen houden, het dichtstbijzijnde andere verkooppunt is namelijk op een kwartier rijden.”

Wat zijn de reacties van klanten?
Bouwens: “De eerste keer dat ik op Facebook bekendmaakte dat we in Spaarndam een speciaalzaak zouden openen, kregen we wel wat positieve, maar ook veel negatieve reacties van mensen die bijvoorbeeld vonden dat ik ‘te veel op geld uit was’. Die mensen werden echter weer tot de orde geroepen door positieve klanten en op onze tweede bekendmaking hebben we dan ook vooral positieve reacties gekregen. In de winkels hebben we af en toe klanten die verbaasd zijn dat we geen tabak meer verkopen, maar de meeste mensen zijn wel op de hoogte.”

Van der Werf: “We krijgen wel wat vragen van klanten, maar dat komt ook omdat we erg toeristisch georiënteerd zijn. Buitenlandse klanten zijn vaak niet op de hoogte van het nieuwe verbod, dus die moeten we dat wel eens uitleggen. Maar we hebben geen opstandjes gehad, hoor. Het is gewoon een kwestie van mededelen en doorsturen.”

Waar ga je de ruimte van de servicebalie voor gebruiken?
Bouwens: “De servicebalies staan er voor nu nog, maar die zullen we op den duur wel gaan verbouwen. Er zal meer ruimte gaan naar de kassaparken en die zullen ook een nieuw systeem krijgen. Mijn vestiging in Haarlem hebben we anderhalf jaar geleden nog verbouwd, dus we moeten eerst even plannen gaan maken.”
Van der Werf: “Wij hadden al geen servicebalie, alleen een kast voor tabak. Dus die kast is nu leeg en voor de rest hoefde er niks veranderd te worden aan de winkel.”

"Het is mooi dat we de verkoop in de kern van zo’n klein stadje kunnen houden"

Wat ga je doen met andere diensten die voorheen aan de servicebalie beschikbaar waren?
Bouwens: “We hebben buiten de winkels al pakketpunten voor DHL en PostNL en de loterij gaat in Spaarndam naar de speciaalzaak toe. In Haarlem kunnen klanten daarvoor bij de Bruna terecht.”
Van der Werf: “Omdat wij geen servicebalie hadden, boden we ook geen andere diensten aan. Niet zoals je dat bij de grote jongens ziet.”

Hoe ga je de omzet die je nu mist aan tabaksverkoop invullen?
Bouwens: “De tabaksomzet in Spaarndam zie ik terug bij de speciaalzaak. Het geld komt uiteindelijk gewoon in een andere kassa terecht. In Haarlem gaan we die omzet misschien wel missen, maar voor nu lijkt het mee te vallen. Als de ruimte van de servicebalie uiteindelijk wordt verbouwd naar extra winkelvloer, kunnen we weer een groter assortiment bieden en zo meer omzet draaien. Ik kijk voor nu eerst maar even hoe het zich allemaal ontwikkelt.”
Van der Werf: “We gaan hopen dat het niet te veel impact heeft. Tabak had bij ons al niet een heel groot aandeel van de omzet, dus de speciaalzaak hebben we vooral geopend om traffic naar de winkel te genereren. We verdienen ongeveer driekwart van de tabaksomzet terug met de speciaalzaak, maar ik hoor om me heen veel verhalen van mensen die eens in de twee weken naar Duitsland rijden om daar in te kopen. Vervolgens verkopen zij het hier weer door. Wij kunnen in onze speciaalzaak niet de marges vragen die zij vragen, dus we moeten maar even gaan aankijken hoe dat loopt. Dat stukje omzet is toch al weg, dus het is wat het is.”

Lees verder onder de foto ↓

foto bij kader.jpg

Servicebalie wordt shop-in-shop
Jumbo Roemer heeft een tabaksspeciaalzaak geopend om de tabaksomzet te blijven genereren, maar bleef wel met een lege servicebalie zitten. In plaats van de hele zaak te verbouwen, pakte deze ondernemer het anders aan. Hij toverde de servicebalie om tot een XXL Nutrition shop-in-shop met supplementen en sportvoeding. Roemer: “We waren zo’n vijf jaar geleden al de eerste supermarkt met producten van XXL Nutrition, en met het grootste assortiment. Maar er was geen plek voor de drieduizend artikelen van het merk. Omdat de servicebalie moest verdwijnen vanwege het verbod op verkoop van tabak in de supermarkt, kwam er plek vrij om er deze invulling aan te geven. We hebben het assortiment uitgebreid met enkele honderden artikelen en bieden daarnaast ook een gevarieerd aanbod aan andere merken. We merken dat functionele voeding en supplementen een essentiële aanvulling kunnen zijn bij een gezonde leefstijl en niet meer alleen een niche voor bodybuilders. Mijn medewerkers zijn door mijn zoons Thijs en Mees, zelf fanatieke sporters, getraind om klanten goede adviezen over de XXL Nutrition-producten te kunnen geven.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.