introductiestreepjescode.jpg De streepjescode werd voor het eerst in gebruik genomen in Nederland bij Albert Heijn Heemskerk in 1977. Foto: AH

Formules

AH viert 50-jarig bestaan streepjescode

ZAANDAM – De streepjescode bestaat vandaag vijftig jaar. Meneer Albert Heijn kwam in 1973 de streepjescode tegen op een congres in Boston en bracht het in 1977 naar Nederland. De streepjescode verbeterde de efficiëntie en klantvriendelijkheid in winkels en bracht zo een revolutie in de detailhandel teweeg. Supermarktketen Albert Heijn viert daarom het jubileum.

Redactie |

Marit van Egmond, ceo Albert Heijn, schrijft op Linkedin: “De streepjescode, ook wel bekend als barcode, bestaat vandaag 50 jaar! In 1973 ontdekte meneer Albert Heijn zelf de streepjescode op een congres in Boston. We introduceerden deze baanbrekende technologie als eerste supermarkt in Nederland, een belangrijke mijlpaal voor zowel Albert Heijn als de hele retailsector. Vandaag de dag is de streepjescode niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Een mooi voorbeeld van hoe innovatie in ons DNA verweven zit.”

Streepjescode wordt QR-code
In 1977 richtten Nederlandse fabrikanten en kruideniers samen de Stichting Uniforme Artikel Codering op, om de acceptatie van de streepjescode. Tegenwoordig beheert GS1 de streepjescodes van producten in Nederland. Na ruim vijftig jaar van de streepjescode is het einde echter in zicht: vanaf 2027 zal de streepjescode plaats moeten maken voor de QR-code. Deze kan namelijk meer informatie bevatten, gekoppeld worden aan verschillende informatiebronnen en gescand worden met een smartphone. "Consumenten eisen meer informatie over de producten die ze kopen en er is een voortdurende behoefte om producten beter te traceren door de hele keten", legt Mirjam Karmiggelt, ceo van GS1 Nederland, uit. "We kunnen dit oplossen met de QR-code van GS1, die alle nodige informatie aan consumenten kan geven, de traceerbaarheid in de keten kan verbeteren en bovendien zorgt dat producten bij de kassa kunnen worden afgerekend."

Bron: Levensmiddelenkrant