foto1.jpeg Wesley Lenkens naast zijn Wijnassistent in Plus Verbeeten.

Wijnassistent maakt wijnkeuze persoonlijk en deskundig

OVERLOON – Rood, wit, rosé: het wijnschap in supermarkten biedt vaak eindeloos veel keuzes. Om klanten beter in hun wijnkeuze te begeleiden, kwam Plus-medewerker Wesley Lenkens met een oplossing. Hij ontwikkelde samen met twee vrienden Wijnassistent, een app die helpt bij het maken van een succesvolle wijnkeuze. In de drie vestigingen van Plus Verbeeten werd de pilot gedraaid en sinds kort is de Wijnassistent ook te vinden bij een vierde Plus in Geleen. Levensmiddelenkrant spreekt met app-ontwikkelaar Lenkens en Jan Verbeeten, mede-eigenaar bij Plus Verbeeten.

Zoë Kools |

“We bieden graag opleidingen binnen Plus om personeel verder enthousiast te maken. Vaak komen medewerkers dan met nieuwe ideeën voor de winkel, en dit keer heeft dat helemaal goed uitgepakt”, vertelt Verbeeten. De ambitie voor de Wijnassistentapp werd bij Lenkens namelijk aangewakkerd tijdens de Plus-wijnopleiding. Lenkens: “Ik was altijd al enthousiast over wijn, dus het leek me erg leuk om de wijncursus bij Plus te doen. Naarmate ik meer leerde over wijnen, groeide het idee voor een app. Bovendien heb ik altijd al een onderneming willen starten en heb ik een mbo-opleiding voor softwaredeveloper gedaan, dus eigenlijk viel alles op zijn plaats bij de Wijnassistent.”

Persoonlijke keuze
Voorheen gaf het wijnschap weinig ondersteuning bij het keuzeproces van de klant. Lenkens vertelt: “Er hingen hier en daar wel wat etiketjes, maar veel informatie was er niet. Op sommige momenten heb je wel een medewerker in de winkel die de wijnopleiding heeft afgerond en expertise kan bieden, maar die is er natuurlijk ook niet altijd. Meestal kiezen klanten dan de standaardwijn die ze altijd nemen.” “Klanten kiezen ook vaak op basis van het etiket, dus de een vindt met dieren leuk, terwijl de ander valt voor een klassiek uitziend etiket”, vult Verbeeten aan. “Inhoudelijk zegt zo’n etiket niet zoveel, maar de Wijnassistent geeft aanbevelingen op basis van feiten, in plaats van emotie. Ze zeggen weleens ‘ Wineselling is storytelling ’, maar wij willen de focus juist shiften van het verhaal naar de persoonlijke keuze.”

Positieve feedback
Het gebruik van de app is eenvoudig. De klant kan met zijn telefoon een QR-code bij het wijnschap scannen, waarna je in een keuzemenu komt. Geef je voorkeuren door en de app biedt één tot drie keuzes aan wijnen uit het assortiment. “Klanten kunnen kiezen welke soort wijn ze willen, bij welk gerecht het gedronken wordt en welke smaaktonen ze prefereren. De wijninformatie die vervolgens gepresenteerd wordt, komt deels vanuit Plus, de wijnmaker en het internet, maar ook van mij als wijnkenner”, legt Lenkens uit.
De app werd gepromoot op het Plus Verbeeten kerstevenement en klanten waren gelijk enthousiast. “We kregen veel positieve feedback. Klanten vinden de app snel, duidelijk en overzichtelijk door de plaatjes die erbij staan. We zagen toen dat de app in de feestmaand veel gebruikt werd. Dat is nu wat afgenomen, maar door het in de winkel verder te promoten, proberen we Wijnassistent meer onder de aandacht van de klant te brengen”, zegt Lenkens.

"Klanten nemen vaak hun standaardwijn of kiezen op basis van een etiket"

Verder ontwikkelen
Eén ontwikkeling die Verbeeten opvalt in zijn wijnschap is dat er meer wijnen uit verrassende landen aan het assortiment worden toegevoegd, zoals wijnen uit Roemenië of andere Oost-Europese landen. Een andere grote ontwikkeling ligt in de non-alcoholische markt. “Je merkt dat de vraag naar en productie van non-alcoholische wijnen groeit, want het lift een beetje mee op de groeiende populariteit van alcoholvrije bieren. Plus speelt hier goed op in met het aanbod aan laag- en non-alcoholische dranken”, vertelt Verbeeten.

Non-alcoholische wijnen zijn nog niet te vinden in de Wijnassistent. “We hebben er wel over nagedacht om misschien een alcoholvrije of biologische keuzeknop te maken. We merken echter dat mensen die de app gebruiken vaak op zoek zijn naar een wijn mét alcohol”, licht Lenkens toe. Er liggen ook nog andere plannen voor uitbreiding van de app in het verschiet. “De integratie van AI – artificial intelligence – in de app staat op ons lijstje, dat is natuurlijk wel een hot topic. Ook willen we de wijninformatie verbeteren en meer up-to-date houden, want afhankelijk van de oogst kan een wijn elk jaar anders smaken”, vertelt de ontwikkelaar. Verder is Lenkens ook bezig met het uitbreiden van zijn app naar andere winkels. “Bij Plus Michael Vijgen in Geleen is sinds kort de Wijnassistent ook te vinden, waar de app op een nieuwe klantengroep kan worden getest. Daarnaast heb ik nog twee gesprekken met andere ondernemers staan en ben ik aan het zoeken naar andere locaties om de Wijnassistent te implementeren. Op dit moment focus ik op Plus-vestigingen, maar wie weet wat de toekomst verder brengt”, eindigt Lenkens.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.