DIEMEN - Paul Toepoel opende in september van dit jaar zijn Spar City aan het Herman Broodhof in Diemen. Hij was er klaar voor om niet meer alleen bedrijfsleider te zijn, maar ondernemer in een eigen winkel.
“Ik dacht, weet je wat? Dit werk wil ik voor mezelf doen”, aldus Toepoel. “Ik wilde naast de lasten, ook de lusten. Het liefst wilde ik een Spar, omdat die formule goed bij mij past. Deze supermarktketen heeft alleen maar franchisewinkels. Ik vind andere formules iets behoudender, bij Spar denk ik meer de ruimte te krijgen.” De ondernemer is nu 48 en werkt al vanaf zijn vijftiende in de supermarktbranche. “Heel cliché: ik ben begonnen als vakkenvuller en heb verschillende facetten van het vak doorlopen. Het leuke aan zelfstandig ondernemerschap is, dat je alles zelf mag regelen. Elke dag verloopt weer anders. Vooral het meegaan met de ontwikkelingen in de markt en inspringen op de behoeftes en wensen van de klant, vind ik interessant”, aldus Toepoel.
Met handen en voeten
De winkel, een Spar City, staat in een geheel nieuwe wijk, waarvan slechts een deel is bewoond en de rest van de woningen en infrastructuur nog in ontwikkeling is. Toepoel is er al snel achter met welke klantenkring hij te maken heeft. Maar wat dat voor het assortiment betekent, daar is hij sinds de opening voortdurend mee bezig. Hij legt uit: “Er wonen expats en migranten van verschillende nationaliteiten in de wijk. Zo is er een grote groep Oekraïners en er komen ook veel Aziatische mensen in de winkel." Van al zijn klanten, spreekt circa 40% Nederlands en 60% is anderstalig. Toepoel: “We gaan met de mensen in gesprek, met handen en voeten en met Google Translate. Zo komen we erachter hoe we kunnen inspringen op specifieke behoeftes van onze klanten die een niet-Nederlandse achtergrond hebben. Ik breid mijn assortiment noedels uit, om een voorbeeld te noemen. Ik merk dat typisch Nederlandse producten, eierkoeken en ontbijtkoek bijvoorbeeld, nauwelijks worden gekocht. Daarom zie je nu minder keuze aan Nederlandse koek- en zoetwaren in het assortiment terug in de schappen. Internationale merken, zoals Milka, worden wel gekocht.”
Zoektocht
Inspelen op de markt noemt Toepoel een uitdaging. “Maar wel een leuke”, vindt de ondernemer. “Het blijft altijd een zoektocht naar wat hot is en wat niet. Ik durf wel te zeggen dat ik er een neus voor heb, maar ben zoekende naar wat bij de klandizie in deze buurt past. En ik wil niet altijd meegaan met alle hypes. Kijk bijvoorbeeld naar de Dubaireep, die op zijn retour is. Wat nu hot is, zijn energydranken, zoals Monster Energy met meer dan vijftien smaken en Red Bull, met name de gelimiteerde edities. Of Fanta met verschillende fruitsmaken.”
Toepoel heeft vrijwel uitsluitend het Spar-aanbod in de winkel. Maar hij wil ook met producenten uit de buurt gaan samenwerken. “Ik ben aan het onderzoeken welke regionale- en streekproducten ik wil opnemen in het assortiment. Dan doel ik met name op traiteurswaren. Ik ben al in gesprek met leveranciers uit de omtrek, zoals met een Amsterdamse slager. Vanuit mijn ervaring, weet ik dat Amsterdammers bijvoorbeeld graag omrijden voor een broodje met beleg van Vet, die daar beroemd om is.”
Rooskleurige toekomst
Het opnemen van een extra traiteursassortiment past goed in zijn plannen voor 2025. De piek in klantbezoek ligt nu voornamelijk tijdens de lunch en in de avond. Toepoel wil het niet alleen tijdens de bezoekpieken druk hebben, ook in de ochtend wil hij meer klanten over de vloer. Zijn focus ligt nu op het plannen van acties voor het eerste kwartaal van 2025. “Er zitten bedrijven in de wijk die ik graag lunches wil leveren. Ik heb een tuktuk aangeschaft, die nu van belettering wordt voorzien. Deze is bedoeld voor promotionele acties en ook voor bezorging dichtbij”, aldus de Spar City-ondernemer. Ondanks dat er wel concurrentie in de buurt is, zoals Albert Heijn op de campus en Jumbo in Diemen, wil Toepoel nog een stapje verder gaan: “Er wordt volop gebouwd in de wijk. Er komen in totaal drieduizend woningen bij, zowel huur als koop. Dat biedt perspectieven voor groei. Voor deze winkel die ik nu heb, ziet de toekomst er rooskleurig uit. En ik wil tussen nu en vijf jaar heel graag een tweede vestiging openen.”
Kwestie van aftasten
Toepoel kijkt vol vertrouwen naar 2025 en blikt met tevredenheid terug op de eerste maanden van zijn zelfstandig ondernemerschap en de laatste dagen van 2024. Speciale acties met de feestdagen heeft hij niet: “Die heb ik wel gehad met bijvoorbeeld Sinterklaas. Maar ik merk dat daar nog niet veel animo voor is. De mensen die hier wonen vieren dat niet. Voor de kerstdagen is het lastig in te schatten. Ik ben nog maar net open, dus is dat een kwestie van aftasten. Dat geldt overigens voor alle seizoenen, het hele jaar rond. Maar ook voor niet-christelijke feesten, zoals het Suikerfeest. Daarom is het zo belangrijk om met de klanten in gesprek te gaan, ik blijf dat benadrukken.”
Hoe de feestdagen van Toepoel eruit zien? “We zijn beide kerstdagen geopend tot 18.00 uur”, zegt hij. “Ik werk eerste kerstdag tot 18.00 uur. Daarna schuif ik gezellig aan bij het kerstdiner.”
Bron: Levensmiddelenkrant