ROTTERDAM - In elke supermarkt kun je ook terecht voor persoonlijke verzorging. Maar hoeveel consumenten kopen nou daadwerkelijk hun douchegel, shampoo, haarlak en tandpasta hier?
Bij Spar Matze in Rotterdam is het schap maar klein. Volgens ondernemer Jan Matze kopen klanten vooral producten uit dit schap uit nood “wanneer ze even snel iets nodig hebben.”
Matze is duidelijk over het schap voor persoonlijke verzorging. “Het is dat we iets moeten hebben. Het hoort bij de supermarkt, maar het heeft bij mij geen prioriteit. Het is zeker niet een van mijn belangrijkste omzetbronnen.” Hij denkt dat consumenten vooral persoonlijke verzorgingsproducten bij de supermarkt kopen als ze een keer zonder zitten. Als de nood hoog is. “Er is denk ik maar een hele kleine groep mensen die naar de supermarkt gaat en dit soort producten meeneemt samen met de gewone boodschappen.” De supermarkt van Matze is open van 07.30 tot 20.00 uur. Langer dan de drogisterijen dus. Toch durft hij niet met zekerheid te zeggen of hij in de avond meer verkoopt dan overdag of in de ochtend.
Aanbiedingen en acties
Of er specifieke leveranciers zijn waarmee hij samenwerkt? “Wij houden ons gewoon aan het schappenplan van Spar. Die maken alle afspraken. Zij kijken naar de markt en weten wat er nodig is. Ik doe daar verder niks mee. Ik werk zelf ook niet echt met de leveranciers samen”, aldus de ondernemer. Als het gaat over aanbiedingen en acties in persoonlijke verzorging, dan werkt Matze alleen met kaartjes. “We hangen wel eens een bordje bij een product, bijvoorbeeld met de actie 1 + 1 gratis of soms 2 + 1 gratis, maar dat werkt bijna niet. In de drogisterij zijn er nog altijd meer en betere acties.”
Klein schap
Het verzorgingsschap bij Spar Matze is twee meter lang en bevat tien planken met persoonlijke verzorging en twee of drie planken met maandverband en gerelateerde producten. De ondernemer vertelt dat de categorie door de jaren heen steeds minder ruimte op het schap heeft gekregen. “De omzet per meter was dalende, dus dan moet je een keuze maken in het assortiment. Ik heb toen samen met Spar besloten om het schap te verkleinen op basis van cijfers en gevoel. Er zit gewoon geen omloopsnelheid in; dan kun je beter beslissen om een aantal verzorgingsproducten te saneren en te kiezen voor andere producten. Anders staat er als je niet uitkijkt op een gegeven moment een kapitaal aan voorraad in de winkel.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Inspelen op trends lastig
Vanwege de geringe omvang van het schap vraagt de ondernemer zich af in hoeverre je nou echt in kan spelen op trends. “We hebben wel een paar soorten HappySoaps staan, maar die verkopen nog niet echt goed”, zegt Matze. Volgens hem lijkt de jongere doelgroep daar ook niet erg geïnteresseerd in. “Die kunnen het eveneens online kopen. Zij komen naar de supermarkt om wat lekkers te kopen op het gebied van eten en drinken. Ik koop zelf wel persoonlijke verzorgingsproducten bij de supermarkt, vanwege het gemak, het staat hier toch. Mijn vrouw gaat wel naar de drogisterij. Voor haar neem ik alleen iets mee als ze het echt nodig heeft. Als het op is en ze komt niet meer in de buurt van een andere winkel.”
Fabrikanten
Wel ziet Matze dat fabrikanten bezig zijn met trends, bijvoorbeeld op het gebied van hun verpakkingen. Hij vraagt zich echter af of de consument hier al klaar voor is. Het bestverkochte product in het persoonlijke verzorgingsschap bij zijn Spar is de handzeeppomp. “Dat komt omdat we wat kleinere kantoren als klant hebben. Die doen de boodschappen bij ons in de winkel of laten het bezorgen en daar zit het dan bij.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.