AMSTERDAM – In de supermarkten is vorig jaar zeven procent minder vlees verkocht. Wakker Dier heeft de kassascangegevens van databedrijf Circana geanalyseerd en geconcludeerd dat er negen procent minder vers vlees en vier procent minder vleeswaren zijn verkocht.
“Supermarkten zijn verreweg de grootste vleesverkopers. En dus ook bij uitstek de partij die de vleesconsumptie omlaag kan brengen”, zegt Collin Molenaar van Wakker Dier. Dat doen ze nu nog te weinig volgens de dierenwelzijnsorganisatie. Supermarkten hebben zich aangesloten bij de eiwittransitie en de afspraak dat in 2030 de eiwitinname voor 60% plantaardig en 40% dierlijk. “Supermarkten zijn een kei in het sturen waar hun klanten mee naar buiten lopen. Op dit moment promoten ze vlees nog uitbundig en dat zal moeten stoppen”, vindt Molenaar.
Wakker Dier is van mening dat de supermarkten hun verantwoordelijkheid moeten nemen en hun dierlijke producten voor ene groot deel moeten vervangen door plantaardige alternatieven. De organisatie start hiervoor een langlopende campagne om ervoor te zorgen dat in 2030 inderdaad minimaal 60% van de eiwitverkoop in de supermarkten plantaardig is.
Bron: Levensmiddelenkrant