Van Tol bouwt Troefmarkt om naar Lekker Makkelijk

BODEGRAVEN – Van Tol bouwt de Troefmarkt-formule om naar Lekker Makkelijk. Ook nu nog ‘vrije’ ondernemers kunnen zich aansluiten bij deze formule voor buurt- en dorpssupermarkten. “De nieuwe naam past beter bij deze tijd.”

Peter Smit |

De beslissing om af te stappen van het Troefmarkt-concept is een ingrijpende, maar belangrijke beslissing, zegt Michael van den Hurk, commercieel directeur bij groothandel Van Tol. “We gebruiken Lekker Makkelijk al twintig jaar in onze instore communicatie en bij promotie activiteiten. Ook ons magazine heet al jaren zo. Nu we werken aan een multi channel concept waarbij we online en offline combineren, vinden we Lekker Makkelijk beter passen bij deze tijd. Het is fris en het heeft alles in zich dat past bij off- en online.”

Overleg
Van Tol informeerde de Troefmarkt-ondernemers deze week per brief over het verdwijnen van de formule. Vooraf is er overlegd met Belangenvereniging van Afnemers die de ondernemers vertegenwoordigd. “Het is niet niks, dat begrijpen we. Sommigen hebben Troefmarkt-bloed door de aderen stromen. Desondanks is de acceptatie goed”, zegt Van den Hurk.

Dagwinkel
In de komende maanden gaat Van Tol met aangesloten ondernemers om de tafel om de overstap naar Lekker Makkelijk te bespreken. In totaal telt de formule nog zo’n 68 aangesloten supermarkten. “Die gesprekken zijn reeds begonnen. We zullen zeker proberen om een aantal te vragen voor de Dagwinkel-formule, maar die is niet voor iedereen weggelegd. De omzetgrens ligt met 15 duizend euro per week wat hoger en de investering in de ombouw is duurder dan die naar Lekker Makkelijk.”

Charme
Van Tol belevert een 150-tal ‘vrije’ ondernemers die een eigen naam op de winkelpui hebben staan. Hierbij zitten ook etnische supermarkten. “We gaan Lekker Makkelijk aan een aantal van deze ondernemers voorleggen, maar dat zal een beperkte groep zijn. We realiseren ons dat we bijzondere buitenlandse winkels niet in een strak concept moeten gieten. Ze hebben een geheel eigen charme en zijn daarmee vaak heel succesvol.”

Proef
Het online concept voor Lekker Makkelijk wordt momenteel getest. Na de zomer start ook een proef bij twee kritische Dagwinkel-ondernemers, zegt Van den Hurk. “Om de laatste foutjes eruit te halen.” Daarna die testperiode volgt een voorzichtige uitrol naar meer supermarkten. Voor de ombouw van de Troefmarkten heeft het bedrijf minstens een jaar nodig, schat de Van Tol-directeur in. “Het Lekker Makkelijk-concept zit al in twintig winkels, deze hebben alleen nog niet het logo op de gevel.”

Bron: Levensmiddelenkrant

troefmarkt_3-a840x630.jpg