tony's.jpg De aangepaste verpakking met de andere drie parodieën. Foto: Tony's Chocolonely

Tony’s verliest rechtszaak in Duitsland maar zet campagne door

AMSTERDAM – Tony’s Chocolonely heeft in Duitsland een rechtszaak verloren die een concurrent had aangespannen. Als gevolg hiervan moet het bedrijf alle repen met een paarse verpakking uit de schappen halen. Tony’s voerde bij onze oosterburen campagne voor een leefbaar inkomen van cacaoboeren met herkenbare parodieën van vier grote chocolademerken.

Redactie |

De repen zijn onderdeel van de campagne ‘Tony’s Fair Alternative’. Hiermee wil de chocolademaker bewustzijn creëren voor illegale kinderarbeid en moderne slavernij in de cacao-industrie. Volgens het bedrijf is de reden daarvoor dat een groot deel van de industrie er niet in slaagt de prijs voor een leefbaar inkomen te betalen aan de boeren. “Als Tony's chocolade kan maken waarvoor ze de prijs voor een leefbaar inkomen betalen, dan kunnen de andere chocoladebedrijven dat ook”, is de gedachte erachter. Tony’s doneert alle winst van de campagne aan een goed doel.

Verwijderen
Door het gerechtelijk bevel moeten de paarse repen nu uit de winkels worden verwijderd. Volgens Tony’s winnen nu niet de cacaoboeren maar advocaten. Liever had het bedrijf gezien dat de concurrent in gesprek was gegaan over de problematiek in de cacao-industrie in plaats van juridische stappen te nemen. "We zijn natuurlijk blij dat de problemen die we met deze campagne aankaarten nu zoveel aandacht krijgen, maar we zouden liever zien dat de industrie zich concentreert op een gesprek over het betalen van de prijs voor een leefbaar inkomen aan cacaoboeren en het aanpakken van kinderarbeid. We roepen alle chocoladebedrijven op om boeren een hogere prijs te betalen om zo deze problemen fundamenteel aan te pakken, in plaats van nu via advocaten die discussie uit de weg te gaan. We gaan in beroep tegen het gerechtelijk bevel, maar in de tussentijd hebben we geen keuze dan om ons eraan te houden”, zegt Tony’s Chocolonely in een verklaring.

De activistische chocolademaker laat het er niet bij zitten. Ze brengen nieuwe repen op de markt die nu een grijze verpakking krijgen met daarop de tekst ‘clearly not purple, pay farmers not lawyers’.

Bron: Levensmiddelenkrant