LONDEN – Unilever onderzoekt of het Nederlandse merken zoals Unox en Conimex in de verkoop doet. Dat meldt persbureau Reuters op basis van gesprekken met drie bronnen die anoniem willen blijven. Volgens Reuters hebben de bronnen kennis van het proces dat onderdeel is van de strategie van Hein Schumacher, ceo Unilever.
Volgens de bronnen is ABN Amro benaderd om de verkoop te begeleiden. Het plan om de merken te verkopen zou geen onderdeel uitmaken van het kernassortiment van de levensmiddelengigant. Ook in het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen zal Unilever kleinere lokale merken in de verkoop doen, zeggen twee bronnen. Unilever en ABN Amro hebben aan Reuters aangegeven er niets over te willen zeggen.
Unilever heeft meer dan vierhonderd merken in haar portfolio wereldwijd. Het afgelopen jaar is onder leiding van Schumacher meer focus gekomen op de marketing van de top 30 'power'-merken die tezamen meer dan 70% van de verkopen vertegenwoordigen. Ook werkt Unilever aan het stroomlijnen van het bedrijf, voornamelijk in Europa. Als onderdeel daarvan wordt de ijsdivisie, met merken als Ben & Jerry’s en magnum, zelfstandig gemaakt.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops / Reuters