carrefour .jpg De nieuwe technologie geeft Carrefour volledige controle over de voorraad in de schappen, inclusief intelligente kortingen.

Buitenland

Sleutelrol voor slimme korting in strijd tegen voedselverspilling

ZAVENTHEM - Carrefour is een samenwerking aangegaan met het Zweedse voedseltechbedrijf Deligate, om kunstmatige intelligentie in te zetten in de strijd tegen voedselverspilling. De Belgische supermarktketen heeft een partner gevonden om een oplossing te vinden voor het efficiënt beheren van vervaldata van de voorraad, waardoor er minder (vers) producten hoeven worden weggegooid.

Nanja Pol |

Deligate en Carrefour lanceren na een proefperiode een nieuwe trackingtool voor vervaldata, waarmee het voorraadbeheer van de retailer ingrijpend verandert en verbetert. Benoît Moreau, manager New Technology & Winstore bij Carrefour België zegt hierover: “De nieuwe tool zal ons helpen de operaties te stroomlijnen, kosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren. Dankzij geïntegreerde intelligente kortingen en volledige controle over de voorraad in de schappen, zal het een sleutelrol spelen in onze strategie om afval te verminderen en de economische prestaties te verbeteren.”

Tijdsbesparend
De nieuwe tool helpt ook bij het verbeteren van dagelijkse routines van de ruim driehonderd medewerkers in de supermarkten. Taken worden eenvoudiger en aangenamer, en er kan dagelijks tot zestig minuten aan tijd per winkel bespaard worden. Deze tijd kunnen medewerkers bijvoorbeeld in taken steken die hen meer voldoening geven. Denk aan het helpen van klanten en het optimaliseren van de winkelervaring van de klant.

Koopgedrag meer inzichtelijk
Dankzij de inzet van geavanceerde voorraadbeheersystemen en innovatieve technologieën kan het bedrijf rechtstreeks voorraadniveaus monitoren, vraagfluctuaties voorspellen en weloverwogen beslissingen nemen om risico’s op overstocking of out-of-stocksituaties te verminderen. Dit sluit aan bij de doelstelling om zowel voedsel-als tijdsverspilling tegen te gaan. Daarnaast geven de geavanceerde analysemogelijkheden van de tool inzichten in consumentvoorkeuren, koopgedrag en voorraadtrends. Met de verkregen data is het bedrijf in staat weloverwogen beslissingen te nemen ten aanzien van planning van de winkels, verbetering van commerciële prestaties en verhoging van klanttevredenheid.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.