LONDEN, ENGELAND - Nieuw Brits beleid tegen obesitas is volgens critici te vrijwillig en niet strikt genoeg. Dat denken niet alleen politici en gezondheidsorganisaties, maar ook Sainsbury’s-directeur Mike Coupe, die pleit voor een verplichte suikerreductie en stoplichtlabeling op voeding.
De regering heeft zijn oren teveel laten hangen naar lobbyisten van de voedingsindustrie, zeggen experts, ngo’s en politici tegen de BBC over de nieuwe plannen tegen kinderobesitas. Het idee is dat fabrikanten van eten en drinken dat populair is onder kinderen, elk jaar worden opgeroepen om 5 procent suiker te verminderen, om over 4 jaar op een reductie van 20 procent uit te komen. Basisscholen zouden kinderen ten minste 30 minuten per dag moeten laten bewegen en ouders moeten ervoor zorgen dat dit thuis minstens zo lang gebeurt.
Combideals
Maatregelen als een ban op fastfoodreclame in de buurt van scholen en een verbod op twee-voor-de-prijs-van-een-deals stonden eerder ook in de beleidsplannen, maar zijn uiteindelijk geschrapt. Dat is volgens onder Sarah Wollaston, lid van de Conservatieve Partij en voorzitter van het gezondheidscomité in de Britse regering, zeer teleurstellend. De suikerreductie en frisdrankbelasting, die in 2018 in moet gaan, zijn welkom, aldus Wollaston, maar gaan niet ver genoeg. De Obesity Health Alliance, een coalitie van goede doelen, medische opleidingsinstituten en ngo’s zegt ook teleurgesteld te zijn, net als tv-kok Jamie Oliver.
Stoplichtsysteem
De kritiek komt niet alleen uit de hoek van de overheid en de non-profitsector. Hoewel Sainsbury’s-ceo Coupe het beleid een ‘welkome eerste stap’ noemt, is volgens de supermarkttopman eerder een ‘holistische aanpak’ nodig tegen kinderobesitas, die zich niet alleen specifiek op suiker richt, maar ook op vet en andere nutriënten. Coupe stelt een stoplichtsysteem voor op alle levensmiddelen en verplichte, meetbare doelstellingen op alle nutriënten. De industrie laat bij monde van Ian Wright van de Food and Drink Federation weten dat frisdrankfabrikanten al hard werken aan minder suiker in hun producten en over de afgelopen 4 jaar al een reductie van 16 procent hebben gerealiseerd. Net als Gavin Partington van de Britse Soft Drinks Association spreekt Wright zich uit tegen de focus op suiker in het beleid.
Monster
Een frisdranktaks zoals in Groot-Britannië gaat gelden lijkt in Nederland niet aan de orde. Een ruime Kamermeerderheid sprak zich recent nog uit tegen een dergelijke maatregel. Een stoplichtsysteem op suikerhoudende dranken heeft Plus inmiddels wel ingevoerd. Albert Heijn besloot zelfs de halve literblikken energydrink van het merk Monster uit het schap te halen om zo klanten te inspireren gezonder te eten en drinken. Ook lanceerde de marktleider een Friswijzer om bij het frisdrankschap duidelijk te maken hoeveel calorieën en suikers de dranken bevatten. AH belooft verder dat vanaf eind dit jaar honderd producten van het eigen merk in de schappen liggen die minder suiker bevatten.
Bron: BBC/Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops