Red Bull schikt wegens misleidende slogan

AMSTERDAM - Om een dure rechtszaak te voorkomen, heeft Red Bull in de VS 13 miljoen dollar vrijgemaakt voor een schikking. Een groep consumenten sleepte het bedrijf voor de rechter vanwege de misleidende slogan 'Red Bull geeft je vleugels'. 

De consumenten klagen dat Red Bull door de slogan en het veelvuldig gebruiken van een term als 'boost' de suggestie wekt dat je er fysiek sterker van wordt en dat kan het drankje niet waarmaken, stellen de klagers. Red Bull zelf vindt niet dat het in de fout is gegaan, maar stemde volgens Amerikaanse media wel in met een schikking om een langslepende en kostbare rechtszaak te voorkomen.

Crash
De 13 miljoen dollar die Red Bull reserveert voor de schikking moet verdeeld worden over Amerikanen die tussen 1 januari 2002 en 3 oktober 2014 een blikje energiedrank kochten en zich aanmelden via een website. Tot dusver komt het erop neer dat consumenten een cheque van 10 dollar kunnen incasseren, of een tegoedbon voor 15 euro aan Red Bull-producten. Als meer mensen zich aanmelden, wordt de 'buit' per consument kleiner. Volgens het Amerikaanse Time was het gisteren al zo druk op de 'claimsite', dat deze zelfs is gecrashed.

Bron: Time

6-pack_red_bull_retail.jpg