Foto 1 .jpg Pytsje Brouwer opent samen met familie en medewerkers de nieuwe AH.

Pytsje Brouwer kiest voor haar dorp: meer winkels en services

NIEUWEHORNE - Het was een druk jaar voor Pytsje Brouwer en haar team. Vijf jaar geleden nam ze een Coop-supermarkt en Plaza snackbar over van haar ouders. In 2024 hakte ze de knoop door met de keuze voor nieuwe formules. Nu staat er een pand dat dertig procent groter is en vier winkels herbergt, waar Brouwer eigenaar van is.

Gerard van Oosbree |

Coop heeft plaatsgemaakt voor Albert Heijn en de Plaza snackbar is omgebouwd naar een Family. In het pand zitten nu ook DA Drogist en Readshop, die samen de ruimte en een balie delen. Een behoorlijke stap voor de jonge onderneemster in het Friese Nieuwehorne, in de buurt van Heerenveen.

Albert Heijn
De Coop-winkel van Brouwer mocht over naar Plus, maar de onderneemster heeft hierin een andere keuze gemaakt. Waarom heeft zij gekozen voor Albert Heijn? “Ik vond Albert Heijn de beste optie en bij mij passen qua supermarkt. Het is een brede keten en dat is ook beter voor het dorp”, legt Brouwer uit. “Er is ruimte voor lokale producten. Net zoals bij Coop verkopen wij brood van De Bakkers van Verloop uit Gorredijk. We kwamen erachter dat ze al 25 jaar samenwerken met mijn vader en dat is wel uniek. We hebben ook aardappelen van Greydanus. Die zit hier aan het einde van de weg”, vertelt Brouwer met een lach. Ze verkoopt in de winkel nog een aantal andere lokale producten.

Readshop en DA Drogist
Het idee om het aantal winkels uit te breiden kwam met het verdwijnen van de tabaksverkoop en daarmee de servicebalie en de diensten die daar werden aangeboden. “Ik wilde de dienstverlening wel borgen in het dorp. Zo kwam ik in contact met Readshop. Die mogen nog tabak verkopen, hebben een PostNL-punt en nog meer diensten die we in het dorp goed kunnen gebruiken. Hier is verder niet zoveel”, aldus de onderneemster. “Zij kwamen ook met de optie van een combiwinkel met DA. Daar hebben ze er meer van. Door hiervoor te kiezen, kan ik zoveel mogelijk producten en diensten aanbieden in mijn eigen dorp. Ik heb nog wel te maken met de twee formules afzonderlijk, maar ze zitten gecombineerd in één winkel.”

Family
Voor het horecagedeelte was Brouwer op zoek naar een uitdagender concept. “De Plaza was meer een snackbar. Je kon er wel koffie drinken, maar bijna niemand deed dat. Family is de perfecte formule. Het zit tussen een snackbar en restaurant in. Het heeft een uitnodigende uitstraling en in ons eerste weekend zat het al behoorlijk vol. Maar of het allemaal gasten waren die normaal gesproken naar Heerenveen gaan om uiteten te gaan, durf ik niet te zeggen”, vertelt Brouwer.

Als Levensmiddelenkrant de onderneemster spreekt, is ze net een week open met de vier nieuwe winkels. Ze merkt al dat de mensen in het dorp de veranderingen waarderen. Ze moeten wennen aan Albert Heijn, maar die trekt ook juist nieuwe, andere klanten naar de winkel. Family is de enige in haar soort in het dorp en daar is behoefte aan, aldus Brouwer. Zij en haar team staan voor een grote opgave om het winkelcentrum tot een succes te maken.

Bron: Levensmiddelenkrant