VENLO – Twee producten met minder suiker komen als winnaar uit de bus. Dit is een duidelijk teken dat de consument steeds bewuster wordt, en retailers spelen daar samen met producenten dankbaar op in. Hela Thissens communicatiemanager Eefje Teeuwen, manager sales B2C Stef Verberne en manager Innovation & Development Loekie Hofstee leggen uit waarom het voor hen zo goed heeft uitgepakt.
WINNAAR HELA THISSENS MOSTERD-DILLE DRESSING 50% MINDER SUIKER
KRUIDEN KETCHUP CURRY 30% MINDER SUIKER 800ml
Waarom passen deze producten zo goed in het Nederlandse supermarktschap?
Teeuwen: “Deze producten spelen in op de behoefte aan gezondere, smaakvolle en veelzijdige dressings en sauzen. Daarnaast houden Nederlanders van gebruiksgemak en smaakvolle toevoegingen aan hun maaltijden. De prijswinnaars bieden een verantwoorde keuze naast de reguliere Mosterd-Dille Dressing en Kruiden Ketchup Curry.”
Hoe sluiten jullie introducties aan bij actuele retailtrends?
Teeuwen: “De introductie sluit goed aan bij de huidige retailtrends, zoals gezondere voeding, suikerreductie en gemak. Consumenten zijn steeds bewuster bezig met hun gezondheid en letten meer op hun suikerinname. Tegelijkertijd blijft smaakbeleving belangrijk. De grotere verpakking van Hela Kruiden Ketchup Curry minder suiker speelt ook in op de trend van gezinsverpakkingen en efficiëntie.”
Op welke manier laten jullie de producten opvallen in supermarkten?
Verberne: “We hebben verschillende activiteiten ingezet op de winkelvloer en zijn zichtbaar geweest op instore schermen.”
Welke rol spelen retailers en ondernemers daarin? Hoe ondersteunen jullie elkaar?
Verberne: “Je hebt de retailers nodig voor de opname van je product in het assortiment. De ondernemers helpen ons om het winkelspel op een verrassende en eigentijdse manier in te vullen. Ze ondersteunen ons op een creatieve en vernieuwende manier die bijdraagt aan de winkelervaring van de consument.”
Wat is de meest verrassende feedback die jullie van retailers of ondernemers hebben gekregen op de producten?
Verberne: “Een van de meest verrassende en positieve feedback die we van zowel retailers als ondernemers hebben ontvangen, is dat onze producten met minder suiker bijna niet te onderscheiden zijn van de originele varianten. Dit is voor ons een belangrijk compliment, omdat het laat zien dat we erin geslaagd zijn om producten te ontwikkelen die voldoen aan de groeiende vraag naar gezondere opties, zonder concessies te doen aan smaak en kwaliteit.”
Als je de producten in drie woorden zou moeten omschrijven, welke woorden kies je dan?
Teeuwen: “Verantwoord, veelzijdig en smaakvol.”
Waar liepen jullie tijdens de productontwikkeling tegenaan en hoe hebben jullie dit aangepakt?
Hofstee: “Suiker speelt een cruciale rol in de smaakbalans van producten, het heeft een grote invloed op smaak, maar ook op de textuur. De grote uitdaging was om zowel de smaak als de textuur gelijk te houden, terwijl we een groot gedeelte van het suiker uit de producten hebben gehaald. We hebben veel tijd geïnvesteerd in het verfijnen van de recepten om ervoor te zorgen dat de nieuwe producten herkenbaar waren voor de consument.”
Als deze producten over vijftig jaar nog steeds bestaan, hoe zien ze er dan uit?
Hofstee: “De wereld verandert in een hoog tempo, dat is het mooie en uitdagende aan ons vak. Sommige gebeurtenissen kunnen bijvoorbeeld zorgen voor schaarste in grondstoffen. Dit dwingt ons soms creatief te zijn in de samenstelling van producten. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar producten met minder suiker, wat de komende jaren een grote rol zal blijven spelen in de productontwikkelingen bij Hela. Wij verwachten dat we in de toekomst nog meer innovatieve technologieën zullen gebruiken om smaak, textuur en houdbaarheid van producten te verbeteren, zonder concessies te doen aan smaak.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.