AMSTERDAM – Ongezond eten blijkt nog steeds de norm in de supermarkten. De ketens maken hun beloftes van een paar jaar geleden niet waar. Het nieuwste onderzoek van denktank Questionmark, de Superlijst Gezondheid, toont dat aan.
Elke twee jaar onderzoekt Questionmark, in samenwerking met Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, zeven supermarktketens op vier domeinen. Dat zijn beleidsdoelen, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting. Hierbij wordt gekeken welke supermarkt gezond eten een makkelijke keuze maakt.
Doelen
Het onderzoekt richt zich op verbeteringen in de doelen van de supermarkten op de vier domeinen. Ten opzichten van de vorige meting in 2022 bieden de ketens slechts 3% meer producten uit de Schijf van Vijf aan en staat de teller nu op 43%. Van de aanbiedingen bestaat het overgrote deel, 83%, nog steeds uit ongezonde producten. Frisdranken worden nog volop met kwantumkortingen gepromoot en kindermarketing blijft aanwezig.
Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark: “We zien het als een goede stap dat veel supermarkten nu voor het eerst doelen stellen en transparanter zijn over het aandeel Schijf van Vijf-producten in hun verkoop. De grote vraag is echter hoe deze ambities zich verhouden tot hun huidige aanbod, promoties en winkelinrichtingen – waarin ongezonde producten helaas nog steeds de overhand hebben.”
Lees verder onder de afbeelding ↓
Hoogste score
Voor de derde keer op rij krijgt de biologische supermarkt Ekoplaza de hoogste score en eindigt daarmee als voorloper. Lidl en Dirk volgen als middenmoters en Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus zijn de achterblijvers, meldt de Superlijst Gezondheid. Volgens Questionmark is het opvallend dat de budgetsupermarkten zich sterker inzetten voor gezondheid dan de marktleiders.
De supermarkten maakten in 2018 afspraken met de overheid om gezond eten en drinken te stimuleren. Dat gebeurde binnen het Nationaal Preventieakkoord. Volgens Questionmark is ongezonde voeding een van de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaken in Nederland. Elk jaar zouden er 13.000 personen overlijden aan ongezonde voeding. Het overgrote deel van de voeding komt uit supermarkten en die spelen dan ook een cruciale rol in het eetpatroon. Volgens de denktank blijkt uit de Superlijst Gezondheid dat de supermarkten nauwelijks stappen maken om hun aanbod gezonder te maken en doen de gezondheidsfondsen een dringende oproep om wettelijke maatregelen.
Wettelijke aanpak
Diena Halbertsma, woordvoerder namens de vier gezondheidsfondsen, die samenwerken binnen het programma Gezonde Generatie: “Opnieuw blijkt dat de sector zelf niet in staat is om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Wij willen dat onze kinderen gezond kunnen opgroeien. Het is daarom de hoogste tijd dat de overheid krachtig optreedt, zodat alle supermarkten verplicht worden om hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting gezonder te maken. Zonder zo’n wettelijke aanpak beloont de marktwerking vooral de supermarkten die achterblijven op het gebied van gezondheid."
Bron: Levensmiddelenkrant