Omzet Lotus plust door speculoos en biologisch

LEMBEKE – Lotus Bakeries heeft in het eerste halfjaar van 2016 256 miljoen euro omgezet, 31 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het nettoresultaat lag 43 procent hoger. De omzetplus is volgens het bedrijf bijna volledig toe te schrijven aan de groei van speculoos, speculoospasta en Natural Foods.

Joost Agterhoek |

Waar de Belgische fabrikant vorig jaar een nettoresultaat van 21,6 miljoen euro halverwege het jaar noteerde, is het dit jaar uitgekomen op 30,8 miljoen euro. Het zogeheten recurrente bedrijfsresultaat (waarbij enkel de activiteiten worden gerekend die  het bedrijf het jaar ervoor ook had) was bijna 50 procent hoger dit jaar en kwam uit op 43,8 miljoen euro.

Speculoosland
De omzetgroei is volgens het bedrijf ‘quasi quasi volledig’ toe te wijzen aan de “verdere internationale groei van Lotus speculoos en Lotus speculoospasta en de bijdrage van Natural Foods”. Lotus wordt internationaal verkocht onder de merknaam Lotus Biscoff, een samentrekking van ‘Biscuits with coffee’. De Verenigde Staten is nu ‘het grootste speculoosland’ volgens Lotus Bakeries, die een jaarvolume verwacht van bijna 1 miljard koekjes.

Exponentieel
Lotus speculoospasta groeide ook in het buitenland sterk, in het Midden-Oosten ‘ronduit exponentieel’ volgens de fabrikant. Thuislanden Frankrijk, België en Nederland laten ook nog steeds ‘zeer sterke’ groei zien aldus Lotus Bakeries.

Dadelrepen
Natural Foods is voor Lotus Bakeries een relatief nieuwe activiteit. Vorig jaar nam het concern de merken Nākd en Trek over, die volledig natuurlijke repen en tussendoortjes bieden gemaakt van onder andere cashewnoten en dadels. Daarnaast vallen onder Natural Foods ook Bear en Urban Fruit, gezonde tussendoortjes voor kinderen op basis van puur fruit. Bear is in het Verenigd Koninkrijk marktleider in deze categorie, aldus Lotus Bakeries.

Nederland
De omzet in Natural Foods is in vergelijking met vorig jaar ruim 25 procent verder intern gegroeid. Lotus Bakeries ziet ruimte voor verdere expansie en brengt nu de Nākd-repen naar Nederland. In de tweede helft van het jaar zullen ook Bear Yoyo’s geïntroduceerd worden in de Nederlandse schappen en de voorbereidingen op beide merken in België te lanceren zijn in volle gang.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

lotus_bakeries_speculoospasta_koekjes_900x525.jpg