AMSTELVEEN – De beleving van koffie buiten de deur, maar dan thuis. Dat is waar Nestlé zich op richt met de producten van Starbucks® At Home. Een divers productaanbod, de merkbelofte en inspelen op behoeften en voorkeuren zijn de redenen van het succes. Dat vertellen Fleur Wijffels, category development manager Coffee, en Caroline van Wulfften Palthe, brand manager Starbucks bij Nestlé.
Winnaar: Starbucks® At Home • Fabrikant: Nestlé Nederland
Waarom is jullie product na vier jaar nog zo’n succes?
“Allereerst zijn wij trots dat wij dit jaar het vijfjarig bestaan van de Global Coffee Alliance tussen Nestlé en Starbucks® mogen vieren en dat gevoel willen we maximaal doorvertalen naar de winkels en de koffie-ervaring thuis. Door de Global Coffee Alliance zijn wij in staat om samen een breed scala aan producten op de markt te brengen, waaronder koffiebonen en capsules. We zijn erin geslaagd om het merk en de kwaliteit succesvol door te vertalen naar de supermarkt, waardoor shoppers dezelfde geweldige smaak en ervaring kunnen beleven in de comfort van hun eigen huis. Daarnaast maakt Starbucks® At Home effectief gebruik van de sterke merkherkenning en klantenloyaliteit om een vooraanstaande positie binnen de koffiemarkt te veroveren. Met het brede scala aan producten voldoet het aan verschillende consumentenvoorkeuren en biedt het gemak. Bovendien is Starbucks® toegewijd aan duurzaamheid en ethische inkoop, wat consumenten meer dan ooit belangrijk vinden. Kortom; Starbucks® At Home heeft zijn succes weten te behouden door te voldoen aan de merkbelofte, een divers productaanbod te bieden en goed in te spelen op de behoeften en voorkeuren van consumenten.”
Hoe hebben retailers en ondernemers aan dit succes bijgedragen?
“Ze hebben een belangrijke rol gespeeld in het succes van Starbucks® At Home. Allereerst zorgen ze voor een essentieel distributiekanaal voor de Starbucks®-producten voor thuis, waardoor ze gemakkelijk toegankelijk zijn voor de consument. Daarnaast is er een mooie samenwerking om exclusieve promoties en activaties neer te zetten, wat de verkoop én merkbekendheid verder heeft gestimuleerd.”
Welke rol speelt innovatie in de categorie van het winnende product?
“Innovatie stimuleert groei, differentiatie en concurrentiekracht tussen koffiemerken. Door nieuwe smaken, producten en processen te introduceren, kunnen koffiemerken voldoen aan veranderende consumentenvoorkeuren. Innovatie omvat verschillende aspecten zoals productontwikkeling, duurzaamheid en technologische vooruitgang, wat allemaal bijdraagt aan het succes van koffiemerken en -bedrijven.”
Wat gaan jullie doen om over vier jaar nog steeds als succesvol product in het schap te staan?
“We zijn blij met het succes en de resultaten tot nu toe, maar zien ook nog veel opportuniteit in verbetering. We blijven de nadruk leggen op productinnovatie, duurzaamheid, digitalisering en strategische samenwerkingen. Communicatie en presentatie in het schap zijn heel belangrijk voor onder andere de vindbaarheid van de producten. We zullen nog meer inzetten op de activatie van Starbucks® At Home op de winkelvloer, zoals met de succesvolle Starbucks® Holiday Seasonals. Door de consument op nummer één te blijven zetten en de producten aan te passen aan veranderende voorkeuren, streven we ernaar om een hoogwaardige koffie-ervaring thuis te blijven bieden.”
Het product is door retailers en ondernemers tot winnaar bekroond. Wat willen jullie tegen hen zeggen?
“We willen de retailers en ondernemers bedanken voor het uitroepen van Starbucks At Home als winnaar van deze geweldige prijs. Jullie partnerschap heeft een cruciale rol gespeeld in ons succes en deze erkenning betekent dan ook veel voor ons. We zijn dankbaar voor de steun en het vertrouwen in ons merk en blijven ons inzetten om uitzonderlijke producten en ervaringen aan consumenten te bieden. De waarde van Starbucks® als merk is nog vele malen groter en we zien dan ook veel kansen om het succes samen nog groter te maken.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.