Formules

Ondernemers

Fabrikanten

Nederlanders vorig jaar massaal overgestapt naar goedkopere supermarkt

AMSTERDAM – Om te besparen op de kosten voor levensonderhoud zijn Nederlanders vorig jaar in grote getale overgestapt naar een andere supermarkt. Dat was al enige tijd bekend, maar is nu door een Europees onderzoek bewezen. Het onderzoek, waaraan ook 1000 Nederlanders deelnamen, is uitgevoerd door onderzoeksbureau Oliver Wyman.

Gerard van Oosbree |

Een derde van de ondervraagde consumenten in het onderzoek geeft aan van winkel te zijn veranderd. Als belangrijkste reden geeft 55 procent van de respondenten aan dit te doen om meer op de kosten te letten met de hoge inflatie en stijgende kosten van levensonderhoud. Een door de overheid ingesteld prijsplafond voor basisproducten staat hoog op de wensenlijst van een meerderheid van de ondervraagden. 

Misvatting
Het onderzoek brengt ook een aantal misvattingen bij consumenten aan het licht. Zo denken veel consumenten dat winkeliers verantwoordelijk zijn voor de prijsverhogingen. “Dat is begrijpelijk, maar klopt niet”, zegt Marco Kesteloo, retailexpert van OIiver Wyman: “Wij zien dat juist leveranciers gebruikmaken van de situatie om hun prijzen te verhogen en daarmee de winstmarges te vergroten. Winkeliers daarentegen proberen juist om die prijsstijgingen af te remmen. Winkeliers die concurrerend willen blijven, nemen steeds vaker genoegen met een lagere winstmarge.”

Een derde van de consumenten wil graag dat winkeliers vechten met leveranciers voor lage prijzen. Maar ze moeten dat dan wel doen zonder te dreigen dat het artikel anders niet in de schappen komt. Als het leidt tot betere prijzen op de langere termijn kan een derde van de consumenten er mee leven als producten kortere tijd niet verkrijgbaar zijn.

Imago
Een andere misvatting is dat prijzen van verse groenten en fruit het hardst zijn gestegen. In werkelijkheid valt dat mee. Hier valt volgens Kesteloo imagowinst te halen voor de winkeliers. “Door de prijzen van versproducten laag te houden, wordt een winkel aantrekkelijk voor consumenten. Het verlies aan marge kunnen ze terugverdienen op producten waarvan consumenten het niet erg vinden als die iets duurder zijn”, adviseert de retailexpert.

Het hele onderzoek staat hier.

Bron: Levensmiddelenkrant

jumbo_gelderlandplein-6.jpg