pexels-cenali-2733918.jpg

Nederlanders beginnen het jaar goed

AMSTERDAM – Onderzoeksbureau YouGov heeft onderzocht wat consumenten de eerste paar weken van het jaar in hun boodschappenkarretjes stopten. Veel mensen zijn de eerste weken bezig met verandering en verbetering, maar zien we dat ook terug?

Redactie |

YouGov bevestigt dat de boodschappenkarretjes inderdaad laten zien dat een gezondere start van het jaar voor veel Nederlandse huishoudens belangrijk was. Vooral het AVG’tje leek in trek te zijn. De verkoop van aardappelen steeg met 44%, vlees met 35 tot 71% en diverse groenten (+12%), voornamelijk koolgroenten (+106%). Ook fruit was populair. Bijvoorbeeld citrusvruchten (+78%), appels (+20%) en bananen (+19%). Naast het verse groente en fruit steeg ook het groente en fruit uit de diepvries met 34% ten opzichte van een andere gemiddelde maand. 

Tussendoortjes
Op het gebied van tussendoortjes viel het YouGov op dat er niet vaker verantwoorde tussendoortjes gekocht werden in deze eerste weken. Noten werden wel veel gekocht (+13%) en zelfzorgproducten – zoals dieet- en reformproducten en vitaminen – werden door Nederlanders 44% vaker uit de schappen gehaald dan andere maanden.  

Ongezonde producten
Daarnaast kochten Nederlandse huishoudens minder vaak ongezonde producten. De verkoop van chocolade daalde met 24% net als ijs (-49%), pizza (-23%) en koekjes en biscuits (-10%). Op het gebied van dranken is ditzelfde patroon terug te zien. Er werd minder frisdrank gekocht (-11%) en minder siropen (-14%). Qua alcoholische dranken daalde de verkoop van witte wijn met 16%, pils met 18% en speciaalbier met 19%. Dit heeft waarschijnlijk ook alles te maken met de Dry January-trend.

Schoonmaakmiddelen
Een laatste aspect dat YouGov is opgevallen, heeft te maken met schoonmaakmiddelen. In het kader van verandering en verbetering werden er meer schoonmaakdoekjes gekocht (+41%), allesreiniger (+27%) en toiletreinigers (+23%). Daarnaast werd afwasmiddel veel gekocht. Hier was een stijging te zien van 30% ten opzichte van een gemiddelde andere maand. Hetzelfde geldt voor luchtverfrissers (+25%).

Bron: Levensmiddelenkrant