ekoplaza-winkelformule-2.jpg

Multiscope: Ekoplaza uitblinker in onderzoek foodretail

’S-HERTOGENBOSCH – Ekoplaza heeft de sterkste positionering binnen de foodretailmarkt. Dit blijkt uit het grootschalige onderzoek ‘Uitblinkers Foodretail’ van Multiscope, uitgevoerd onder meer dan 4.100 Nederlanders.

Redactie |

Een goede positionering hangt volgens Multiscope af van drie pijlers: relevantie, onderscheidend en geloofwaardig. De consumenten die deelnamen aan het onderzoek hebben verschillende partijen beoordeeld op deze criteria. Ze mochten een cijfer van één tot en met vijf geven. Hieruit kwam Ekoplaza als beste met een gemiddelde van 3,93. Dit zat hem vooral in het gedeelte ‘onderscheidendheid’. Dit is toe te wijden aan het feit dat Ekoplaza alleen biologische producten verkoopt. Daarna volgen Nettorama (3,85), Echte Bakker (3,83), Keurslager (3,79) en Leonidas (3,78).

Slagerijen en poeliers
Winkels en retailers die zich specialiseren in een specifiek segment doen het over het algemeen beter dan grote retailers. Vooral slagerijen en poeliers scoren hier goed met een gemiddeld cijfer van 3,75. Supermarkten behalen gemiddeld de laagste score op het gebied van positionering (3,40). Er zijn wel aanzienlijk meer supermarkten geanalyseerd (15) in vergelijking met bijvoorbeeld slagerijen en poeliers (3). Dit vergroot de kans op verschillen tussen de supermarkten. Kleinere, gespecialiseerde supermarkten scoren vaak beter dan de grotere ketens, mogelijk door een sterkere klantbinding en meer onderscheidende waarde. In de slijterijbranche blijkt het lastig om te onderscheiden. Hier wordt vaak geen verschil tussen gezien door klanten.

Bron: Levensmiddelenkrant