supermarkt-blijft-aantrekkelijk-voor-beleggers-1080x1080.jpg

Beleggers supermarktvastgoed worden kritischer

AMSTERDAM - Vastgoedadviseur CBRE stelt dat beleggers het afgelopen jaar kritischer werden door de dalende winstmarges in de Nederlandse supermarktsector. In het vandaag gepubliceerde rapport staat dat de winstmarges onder druk staan vanwege stijgende personeelskosten, inkoopprijzen en huurverhogingen, maar ook vanwege de investeringen die supermarkten moeten doen in hun online verkoopkanalen.

Redactie |

De verschuiving naar online boodschappen heeft de dynamiek in de sector verder veranderd. Marktleider Albert Heijn genereert inmiddels meer dan 11% van zijn omzet uit online verkoop. Ook online supermarkten zoals Picnic en Crisp blijven investeren en rapporteren in bepaalde periodes winstgevend te zijn in Nederland. Deze ontwikkelingen ondersteunen eerdere prognoses.

Gesegmenteerd
Historisch werden supermarkten beschouwd als een relatief veilige beleggingsoptie, maar de invloed van online winkelen begint deze opvatting geleidelijk te veranderen. Beleggers beginnen zich te realiseren dat de markt voor supermarktvastgoed gesegmenteerd raakt. Er is echter veel interesse in supermarkten die aan een aantal criteria voldoen zoals een groot vloeroppervlak, een wekelijkse omzet van meer dan 200.000 euro en parkeermogelijkheden. Het aanbod van dit type supermarkten blijft beperkt. Bij supermarkten die niet aan deze criteria voldoen, zijn beleggers duidelijk kritischer geworden over de prijs die ze willen betalen. Lodewijk Buijs, executive director Retail bij CBRE Nederland: “Toenemende druk op de winstmarges van supers lijken steeds meer invloed te krijgen op supermarktvastgoed. Beleggers kijken steeds kritischer naar welke supermarkten ze wel en niet in hun portefeuille willen hebben. Desondanks blijven beleggers over het algemeen optimistisch, aangezien het merendeel van de omzet nog steeds in fysieke winkels plaatsvindt.”

Niet méér, wel grotere supermarkten
Nederland telt in totaal 4.354 supermarkten in 2024, slechts drie meer dan in 2019. Nieuwe supermarkten worden vooral geopend in nieuwbouwwijken, terwijl er ook supermarkten sluiten, vaak na een overname, in kleinere dorpen of wanneer locaties te klein zijn voor schaalvergroting. De groei van online boodschappen is vooral een bedreiging voor bestaande supermarkten die al niet goed lopen.

Vloeroppervlakte
Ondanks het nagenoeg stabiele aantal supermarkten is de totale vloeroppervlakte in de afgelopen vijf jaar met meer dan 260.000 m² toegenomen, wat de trend van schaalvergroting bevestigt. Dit is vooral zichtbaar bij discounters zoals Aldi en Lidl, die hun aanbod verder uitbreiden en daardoor concurrerender worden ten opzichte van full-service supermarkten. Door de recente consolidatie in het supermarktlandschap behoort 70% van de filialen in Nederland tot AH, Jumbo, Plus, Aldi of Lidl, met een aandeel van meer dan 75% in het totale vloeroppervlak.

Bron: Levensmiddelenkrant