ZAANDAM - In een markt waar exotische producten steeds populairder worden, heeft Maza Mediterranean Delicacies met de innovatie Hoemoes Spicy Mango een winnend product op het schap gezet. Felicia de la Houssaye (marketing manager), Jurjen van der Werf (salesmanager) en Dewy Brandjes (marketeer) van Maza Mediterranean Delicacies, vertellen enthousiast hoe niet alleen de nieuwe smaak, maar ook de nieuwe look-and-feel daaraan heeft bijgedragen.
Winnaar: Hoemoes Spicy Mango Fabrikant: Maza Mediterranean Delicacies
Waarom hebben jullie je genomineerd voor deze award?
Van der Werf: “We hebben ons genomineerd omdat wij natuurlijk erg trots zijn op onze Hoemoes, Spreads en Falafel. We willen graag laten zien dat wij als merk gewaardeerd worden in het schap.”
Hoe is het om nu in de prijzen te vallen?
De la Houssaye: “Heel erg leuk en zeer waardevol! We voelen ons vereerd; het is een bekroning op ons werk!”
Wat hebben jullie er de afgelopen vier jaar aan gedaan om succesvol in het schap te blijven?
De la Houssaye: “We laten onszelf steeds weer zien op de winkelvloer door middel van demonstraties, proeverijen en promoties. Tevens staan we op consumentenbeurzen zoals de Huishoudbeurs, Libelle Zomerweek en Margriet Winterfair. Daarnaast hebben wij onlangs een re-design van al onze verpakkingen en de website doorgevoerd, waardoor wij nog meer uit het schap springen qua kleuren. Wij benadrukken nu meer onze huisstijlkleur (Maza-blauw) en ons logo is het middelpunt geworden. De hoofdingrediënten worden benadrukt, bovenop staat nu een vega/vegan-logo en er is een claim toegevoegd waar dit mogelijk is, zoals ‘bron van vezels’. Belangrijk is ook dat wij een andere berekeningsmethode hebben toegepast op onze voedingswaarde. Daardoor is het percentage kikkererwten veel hoger geworden. Dit is met name gedaan, omdat hier in het verleden nog wel eens reacties op kwamen. Dus al met al vele positieve veranderingen. Wij hebben natuurlijk een breed assortiment met voor ieder seizoen producten die eruit springen. Zo is de Hoemoes Spicy Mango echt een hardloper in de zomermaanden en naast veel hartige smaken een meer zoetere variant.”
Hoe hebben jullie retailers en supermarktondernemers hierbij betrokken?
Brandjes: “We hebben de supermarktondernemers, die ons daarop volgen, kunnen betrekken middels mailing, LinkedIn en onze socials.”
Tegen welke uitdagingen zijn jullie aan gelopen bij de introductie van het winnende product?
De la Houssaye: “Een uitdaging is natuurlijk altijd dat het smaakvol en in balans moet zijn. Hieraan zijn dus diverse proefsessies met collega’s vooraf gegaan. En het percentage zout is ook altijd een uitdaging. We zijn er continu mee bezig om dit meer terug te dringen. We hebben al een less salt-variant, maar het zou mooi zijn als dit bij meer producten haalbaar is, zonder in te leveren op smaak. Het gevaar is altijd dat mensen weer zout gaan toevoegen, omdat ze dit toch wel missen qua smaak. Uiteindelijk is het helemaal gelukt, een heerlijke Hoemoes met mango en habanero, een hete chilipeper; lekker zoet met pit!”
Wat zijn volgens jullie de belangrijkste pijlers van een goedlopend product voor meerdere jaren?
Brandjes: “Het moet een eerlijk product zijn, duurzaamheid speelt hier tegenwoordig ook een erg belangrijke rol in. Vegetarisch en vegan zijn natuurlijk niet meer weg te denken en zeker een belangrijke pijler voor de afgelopen jaren. Een andere belangrijke pijler voor ons is de plaats waar het gemaakt wordt. In ons geval dus in onze grote keuken in Zaandam; daar worden onze veelzijdige producten gemaakt, die te gebruiken zijn bij ieder eetmoment, om te smeren, dippen, maar ook om mee te koken! Op onze vernieuwde website www.maza.nl staat een groot aanbod aan vega en vegan recepten.”
Waar zien jullie nog verbeteringen voor het winnende product?
De la Houssaye: “In het reduceren van het zout.”
Welke retailer of ondernemer heeft significant bijgedragen aan het succes en hoe hebben ze dat gedaan?
Van der Werf: “Eigenlijk hebben alle supermarktketens en ondernemers waar onze producten en dit product te koop zijn, bijgedragen aan het succes.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.