NIEUWVEEN - Het steeds maar uitdijende luxe-assortiment dat discounter Lidl tijdens de feestdagenvoert, stuwt het gemiddelde prijsniveau bij de keten omhoog en gaat in sommige categorieën ten koste van het basisassortiment.
Lidl is zich met haar assortimentsvernieuwingen sinds enkele jaren omhoog aan het bewegen in de markt. Dat blijkt ook uit een assortiments- en prijzenanalyse die bureau PricingExperts deed in opdracht van Levensmiddelenkrant. Er is gekeken naar de assortiments- en prijsmutaties van het afgelopen jaar bij Lidl in vergelijking vaak beperkt is, kannibaliseert dat op het assortiment basisartikelen, zo concludeert PricingExperts.nl.
Luxer
De opvallendste conclusie is dat Lidl ten opzichte van een jaar geleden in dezelfde periode voor kerst een nog luxer assortiment is gaan voeren. Omdat de ruimte in de winkels vaak beperkt is , kannibaliseert dat op het assortiment basisartikelen, zo concludeert Princingexperts.nl. Zo heeft Lidl momenteel maar liefst 11% minder items in het basisassortiment frisdranken dan vorig jaar. In wijn doet Lidl echter beduidend meer. Er zijn bijna een kwart meer soorten rode wijn en ruim 30% meer soorten witte wijn te koop dit jaar. Ook in het koelverse convenienceschap heeft Lidl flink geinnoveerd met ruim 30% meer items. Ook vers vlees (+18%), zuivel (+20%) en verse sappen (+50%) hebben een flinke boost gekregen als het om aantallen SKU’s gaat.
Saneren
Maar ook bij Lidl zijn de schappen niet van elastiek: in de laatste zes maanden kwamen er weliswaar 92 producten bij, maar waren er ook 122 saneringen op een totaalassortiment van ruim 1200 items. Bij de reguliere ‘basis’-categorieën werden bij Lidl de afgelopen maanden amper SKU’s toegevoegd of er werd gesaneerd. “Denk aan categorieën als houdbare zuivel, soep, conserven, diervoeding, papier & toilet”, aldus Pricing Experts.nl. Lidl reageert bij monde van woordvoerder Christine Braun: “Onze Delicieux-producten worden bovenop ons reguliere assortiment verkocht. Dat betekent wel dat in de wat kleinere filialen enkele producten tijdelijk ruimte maken voor het Delicieux-assortiment.” Volgens Braun komen deze items later wel weer terug.
Prijsniveau
Ook het iets stijgende gemiddelde prijsniveau duidt op het luxer worden van het assortiment. Rode wijnen zijn bijvoorbeeld gemiddeld 7 procent duurder dan vorig jaar (3,98 per fles versus 3,87 vorig jaar). Wel opvallend is dat bij witte wijnen de gemiddelde prijs met 4 procent is gedaald door de introductie van nieuwe witte wijnen rond de 2 tot 3 euro per fles (3,58 per fles versus 3,73 vorig jaar). Het afgelopen halfjaar vonden bij Lidl ruim 200 prijswijzigingen plaats, van -40% tot +41%.
Bron: Levensmiddelenkrant