LOOSDRECHT – Dat een supermarkt in een dorp als Loosdrecht seizoensgevoelig is, daar was ondernemer Dennis Lankreijer zich wel degelijk van bewust toen hij een Albert Heijn begon aan de Oud-Loosdrechtsedijk. Hij vertelt Levensmiddelenkrant waarom hij de uitdaging toch aanging, wat de ontwikkelingen zijn en hoe dat in het dorp is ontvangen.
Lankreijer opende vijf jaar geleden zijn relatief kleine Albert Heijn. Hij werkt inmiddels al twintig jaar onder de AH-vlag en woont in de woning boven zijn winkel. “Toen ik zag dat de benedenruimte vrijkwam, vond ik het een mooie plek voor een supermarkt. In de loop der jaren zijn er steeds meer winkels verdwenen in de directe omgeving en een supermarkt was er niet. Albert Heijn zou hier niet zomaar een winkel plaatsen, maar ik durfde het aan. Ik maakte mijn berekeningen, presenteerde het businessplan aan Albert Heijn en zorgde voor de financiering”, vertelt hij trots.
Witte vlek
Lankreijer weet uit ervaring dat het niet makkelijk is om bij Albert Heijn een franchise te mogen openen. Dat heeft volgens hem drie redenen. Allereerst is het een lastig proces om je winkel weer te verkopen, daar moet je rekening mee houden. De winkel moet in eerste instantie aan andere franchisers worden aangeboden. Lukt dat niet, dan is de vraag of Albert Heijn de winkel wil overnemen en de derde optie is de markt opgaan. “Het tweede punt is dat je een hele grote zak met geld moet regelen. De derde, belangrijke regel voor mij is dat de locatie een ‘witte vlek’ is, een plek waar nog geen andere Albert Heijn in de buurt zit. Als die drie punten kloppen, dan is er een kans.”
Voorspellingen
“Ik hield er al rekening mee dat de omzet in de zomermaanden hoger zou zijn dan in de winter, maar dat heb ik toch nog onderschat”, legt de Loosdrechtse ondernemer uit. “Dat heeft te maken met de reactie van Nederlanders op het weer. Als de weer-app zegt dat het prachtig weer gaat worden, dan is het druk. Staat er echter een wolkje, dan blijft het rustig, ook al is het toch mooi weer. Dat is voor onze winkel enorm uitdagend, daar kun je niet op anticiperen. Een Albert Heijn in het centrum van Utrecht heeft een vaste stroom bezoekers en zelfs de supermarkt op Texel kan het aardig inschatten. Daar zit de camping toch wel vol, ook met slecht weer. Dat heb ik niet met de dagjesmensen voor een boottochtje.” Voorspellingen zijn heel ingewikkeld, maar hij heeft een geruststelling: “Nederland kent een x aantal dagen zon per jaar. Als dat niet in het voorjaar is, kan ik de zonnige dagen in het najaar verwachten. Ons hoogseizoen is niet alleen de zomer, maar loopt van april tot ongeveer 1 oktober, dat is best lang.”
Aan het water
De Loosdrechtse Albert Heijn opende in juli 2020, net aan het begin van de coronatijd. Die periode zijn ze prima doorgekomen, hoewel Lankreijer niet graag terugdenkt aan het feit dat ze tien uur per dag een mondkapje op moesten. De covidmaatregelen brachten ook interessante situaties met zich mee voor de supermarkt aan het water: “De volgende zomer was een van de drukste jaren die we hebben gehad, maar ook een van de gekste. Mensen waren helemaal losgeslagen. Ze dachten dat ze zich alles konden permitteren. Er liepen mensen binnen in hun zwembroek, met blote bast en blote voeten bijvoorbeeld. Of ze kwamen van de boot afrollen met een groot aantal biertjes op. Dat was even aanpoten, want we moesten echt maatregelen daarvoor nemen en dat leverde vaak discussie op. Dat was in het begin spannend, want elke klant was er één. Of je had van die jongeren die een dag met de boot van hun werkende ouders eropuit trokken. De stranden zagen er daarna uit als een grote vuilnisbelt”, zegt hij verontwaardigd. “Daar lagen dan ook Albert Heijn-tassen tussen. Een troost was dat dat overal gebeurde, niet alleen bij ons. Nu is dat allemaal weer genormaliseerd. Mensen trekken weer een T-shirt aan voordat ze naar binnen komen”, zegt hij lachend.
Gunfactor
In een dorp als Loosdrecht helpt het dat er Albert Heijn op de gevel staat en niet zijn eigen naam. Bezoekers stoppen dan toch eerder uit herkenning, om een boodschapje te doen. De dorpsgenoten zijn blij met de supermarkt, weet Lankreijer te vertellen. “Er is een grote gunfactor. Inwoners doen zoveel mogelijk hun boodschappen bij mij, vaak niet in één keer met grote weekinkopen, maar door dagelijks even iets te halen.” Ze noemen de winkel ‘de grote koelkast van het dorp’”, vertelt hij met genoegen. “Maar”, geeft hij toe, “mensen denken vaak met hun portemonnee en dan verdwijnt de loyaliteit een beetje. Toch merk ik dat ze na een tijdje weer terugkeren.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Geen seizoenswinkel
“Vooral in het begin hebben we tegen twee aannames moeten vechten: mensen reden voorbij omdat ze dachten dat een kleine Albert Heijn weinig heeft. Dat is ook de reden waarom ik ervoor gekozen heb geen seizoenswinkel te zijn die het assortiment aanpast aan het seizoen. Dan denkt men dat je er in de winter niets te zoeken hebt. Als je te veel wijzigingen in het assortiment hebt, bouw je geen vaste klantenkring op. We hebben alleen zelfscankassa’s om ruimte te besparen, zodat onze Albert Heijn bijna alles heeft”, benadrukt hij. “We spelen wel in op het seizoen door gekoelde dranken, vers belegde broodjes en borrelhapjes op prominente plekken te presenteren.” De tweede aanname komt voort uit het feit dat eerdere ondernemers in de buurt hun prijzen heel erg omhoog gooiden vanwege de locatie. “Mensen denken dat Albert Heijn dat dan ook wel zal doen. Maar we hanteren gewoon de Albert Heijn-prijzen. We hebben mensen in het begin actief hierover verteld. Bij elke gelegenheid die ik kreeg, benadrukte ik dat we normale prijzen aanhielden. Uiteindelijk werd dat best snel bekend, want het is tenslotte een klein dorp.” Nog een manier om lokale klanten te trekken is het verkopen van lokale producten. “We verkopen hamburgers van Van Herk, een lokale boerderij”, gaat hij verder, “en de bekende erwten- en uiensoep van Robberse Eiland, een restaurant hier in Loosdrecht.”
Gemakswinkel
Het tabaksverbod was ook een aderlating voor de kleine AH. “In een klein dorp heeft de verkoop van tabak een relatief groot aandeel, daarom ben ik in 2022 naast de supermarkt een gemakswinkel begonnen, Tabac & Gifts, met een PostNL-punt erin. Ik drink niet en rook niet, maar ik ben ook geen moraalridder. Het belangrijkste doel is om klanten in het dorp te houden”, vindt hij. “Als inwoners niet voor alles de auto hoeven te pakken, dan zou dat kunnen helpen om weer meer andere winkels naar het dorp te trekken.”
Mierenstroom
Er is een nieuwe wijk gebouwd met ongeveer veertig luxe schakelwoningen. En misschien komen er in de Porseleinhaven nieuwe woningen, maar dat duurt nog even. Daar verwacht de ondernemer geen grote groei van. Daarentegen heeft hij in het lange zomerseizoen heel veel aanloop van de jachthavens en de Porseleinhaven zelf. “Dagrecreanten en de vele zeilverenigingen zijn allemaal potentiële klanten. Een groot deel van de boten stopt in de Porseleinhaven om even boodschappen bij ons te komen doen. We noemen het de mierenstroom van de haven naar de winkel”, grapt hij. “Dat brengt leven in het dorp. We zijn inmiddels ook een afspreekpunt geworden: we zien elkaar bij de Appie.”
Gemeentewissel
De enthousiaste ondernemer wil niet al te ver vooruitkijken in de toekomst. Hij leeft liever in het hier en nu om te kijken wat rendabel is en wat niet. De toekomst is in Loosdrecht, net als het weer, moeilijk in te schatten: “Inmiddels is bijna iedereen weg, maar de watersport krimpt niet. We gaan binnenkort over van de gemeente Wijdemeren, redelijk ouderwets en superlokaal, naar de professionelere gemeente Hilversum. Aan de ene kant verwacht ik dat dat kansen en ruimte voor verbetering biedt, aan de andere kant is bijna de gehele gemeente Hilversum betaald parkeren en vrezen wij dat ze dat hier ook willen gaan doorvoeren. We zullen het moeten afwachten.” Lankreijer kwam tien jaar geleden in Loosdrecht wonen voor het sociale aspect; zijn ouders wonen hier, maar ook omdat het zo centraal ligt tussen Utrecht en Amsterdam. “Hopelijk komt er een moment dat ik de tijd heb om er met een bootje op uit te gaan”, eindigt hij vrolijk.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.