Spar ondernemers.jpg Ismail Rahman en Wessel van der Kraan.

Spar-ondernemersduo hard bezig met vernieuwen

UTRECHT/AMSTERDAM – Ondernemers Ismail Rahman en Wessel van der Kraan hebben samen drie ondernemingen. Vorige week heropenden zij Spar City WTC Utrecht en deze week Spar City Mariaplaats.

Rosanne Wormgoor |

Naast de twee vestigingen in Utrecht hebben Rahman en Van der Kraan ook nog Spar City in Amsterdam aan de Nieuwe Doelenstraat. Het ondernemersduo begon in 2010 bij Albert Heijn. Toen waren ze beiden nog werkzaam als vulploegmedewerkers. “Dat is alweer veertien jaar geleden. In 2019 openden we onze eerste onderneming”, aldus Rahman.

Waarom hij zo enthousiast is over zijn vak? “Ik werk al van jongs af aan in de retail”, antwoordt Rahman. “Langzamerhand ben ik gaan leven in het vak. Je zou me ook wel een vakidioot kunnen noemen. Ik vind het leuk dat elke dag anders is. Ik heb het privilege om dagelijks met verschillende mensen te mogen werken en daardoor veel te leren over ze. Ik blijf het leuk vinden om bezoekers te krijgen en die zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ik heb het nooit als vanzelfsprekend gezien dat mensen bij ons komen werken of bij ons komen winkelen. Ik vind dat altijd iets magisch. Dat zorgt ervoor dat je een bepaalde scherpte behoudt, om elke keer zo goed mogelijk voor de dag te komen.”

Foodclub
Sinds kort zijn zowel Spar City WTC Utrecht en Spar City Mariaplaats voorzien van een Foodclub. “Gisteren heb ik Mariaplaats omgebouwd naar een Foodclub. Eerder hebben we ook Spar City WTC Utrecht verbouwd, die is vorige week opengegaan. Onze vestiging in Amsterdam heeft geen Foodclub. Dat komt door bepaalde wet- en regelgeving, maar we hopen dat daar in de toekomst verandering in komt”, vertelt Rahman.  

In korte tijd is er een hoop gebeurd bij de ondernemingen van het duo. “Spar City WTC Utrecht heeft een totale make-over gehad en het meest moderne design van Spar gekregen. We hebben gespeeld met het licht en misschien wel de grootste Foodclub van Nederland neergezet in een schiereilandvorm”, zegt Rahman. De routing is eveneens aangepast. Mensen lopen nu in één routing, waardoor ze geconfronteerd worden met alle producten in de winkel. “De houdbare afdeling is ook geoptimaliseerd. We hebben een winkel gecreëerd die bij forensen en de directe omgeving past. De locatie is voorzien van zowel een entrance- als een exitgate om de veiligheid te waarborgen”, aldus de ondernemer.

Donuts
De vestiging bij het station is op donderdag 5 december om 11.00 uur heropend. “We hadden van alles gepland staan, maar dat ging vanwege het weer helaas niet door. Mensen waren wel uitgenodigd voor een glaasje alcoholvrije bubbels, een kopje koffie en overheerlijke donuts. Het was een waardevolle dag. Je zag dat mensen enthousiast waren over de frisheid en moderniteit van de winkel. Je zag ook gelijk het resultaat van de nieuwe routing en de Foodclub. Klanten namen meer boodschappen mee en stonden stil bij het foodservice-eiland om rustig een maaltijd uit te kiezen”, aldus Rahman.

In januari komen de ondernemers nog met een campagne. “Deze zal ook voor Mariaplaats zijn. In januari is het pas weer echt druk in het stationsgebied. Dan gaan we onder meer een fiets weggeven en hebben we verschillende acties. Je kan straks sparen voor een gratis broodje of een gratis koffie. Verder komen we met een nieuw Instagramprofiel. Hierop gaan we lokale content plaatsen. Ook gaan we herbruikbare koffiebekers uitdelen aan bedrijven in de buurt, zodat ze ons weten te vinden”, zegt Rahman.

Mariaplaats
Spar aan de Mariaplaats heropent op 10 december. “Aan deze locatie hebben we niet zoveel veranderd. Mariaplaats hebben we een tijdje terug nog verbouwd en in een modern jasje gestopt. We hebben het nu omgebouwd tot Foodclub en een paar specifieke elementen onder handen genomen”, vertelt de ondernemer. Over de toekomst mag hij nog niet echt iets vertellen, maar dat er dingen op de planning staan dat is zeker. “We zijn twee ambitieuze jongens die in een uitdagende tijd nog steeds durven te ondernemen. Wat je van ons kan verwachten, is dat we nog veel meer gasten blij gaan maken in de toekomst.”

Bron: Levensmiddelenkrant