NIEUWVEEN – Lidl en PLUS spelen dit jaar voor het eerst actief in op de ramandan en het afsluitende suikerfeest.
Dit blijkt uit een rondvraag van Levensmiddelenkrant bij verschillende supermarktorganisaties. In de afgelopen jaren was alleen HEMA actief met een aangepast assortiment voor het suikerfeest. Dit jaar is daar verandering in gekomen. Selma Nederhoed, woordvoerder bij Lidl, zegt dat de discounter tijdelijke met speciale halal-producten komt. “Voor de periode van een week voert Lidl Nederland een speciaal assortiment, zoals baklava, snacks en dadels. Dit gebeurt in de week voorafgaand aan het Suikerfeest en de betreffende producten worden zowel op de website als in de folder vermeld.”
Gebundeld
De discounter verkoopt jaarrond producten voor moslims, maar nooit eerder werden deze samen met enkele nieuwe in-out producten gebundeld rond een thema. “Het Suikerfeest is een onderdeel van de samenleving geworden. De vraag naar dit soort producten neemt toe en we zien het aanbieden ervan als extra service voor de moslimdoelgroep”, aldus Nederhoed.
Display
PLUS heeft dit jaar een aantal artikelen uit het reguliere assortiment geselecteerd die in aanloop naar het suikerfeest lokaal extra onder de aandacht worden gebracht. Daarnaast is in samenwerking met Nestlé een speciale halal-display (zie foto) ontwikkeld waarin een bij moslims populaire Maggi- en Nestlé-producten wordt gepresenteerd. Hierbij gaat het onder meer om soepmixen voor chorba en harira. “Die specifieke merken en producten kunnen in Nederland een sleutel zijn om nieuwe kopersgroepen voor een groter deel van de boodschappen de supermarkt in te trekken”, zegt Suzanne Bouwman, woordvoerder bij Nestlé Nederland tegen Levensmiddelenkrant.
Bron: Levensmiddelenkrant