IMG_5075.jpg

Technologie voorkomt ook fouten die de klant ‘per ongeluk’ maakt

HUIZEN – Lidl heeft de eerste AI-gestuurde weegschaal geplaatst in het Nederlandse supermarktlandschap. Het apparaat herkent automatisch groente- en fruitsoorten. Het betreft een pilot en de test is onder andere in het Lidl-filiaal in Beuningen te vinden.

Nanja Pol |

De weegschaal herkent automatisch de soorten groente en fruit bij plaatsing door de klant. De herkenning gebeurt op basis van data-connectie. Hierna print het apparaat meteen een label. Daarbij kan de slimme weegschaal getraind worden op het herkennen van zakjes met fruit. Hij gaat steeds zorgvuldiger werken, door het constante leren.
“Wij testen de weegschaal momenteel bij enkele filialen. De pilot staat in het teken van klantvriendelijkheid”, aldus een woordvoerster van Lidl. “Wanneer de weegschaal een product deels herkent, bijvoorbeeld een komkommer, maar niet of het de biologische variant is, dan kan de klant dit zelf nog aangeven.”

Voordelen
Met het inzetten van deze AI-technologie brengt de supermarkt de winkelervaring en klantbeleving naar een hoger level. Ook voor de winkelmedewerkers is de komst van de AI-gedreven weegschaal een verbetering, gezien de operationele voordelen: er kan sneller gewerkt worden met een betere service, en er worden minder fouten gemaakt. Dat geldt ook voor fouten die de klant ‘per ongeluk’ maakt; misbruik kan dus worden teruggedrongen. Het scherm toont verschillende opties wanneer er twijfel is. Zelfs dan is er nog steeds een tijdswinst te behalen, waardoor de klant een betere beleving ervaart. De woordvoerster zegt: “Zowel wij als de klant zijn tot nu toe tevreden.”

"Technologie voorkomt ook fouten die de klant ‘per ongeluk’ maakt"
IMG_5075.jpg

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.