OOSTZAAN – De titel van Mooiste supermarkt van Nederland gaat dit jaar naar Albert Heijn Vos in Koog aan de Zaan. Platform Supermarkt en Ruimte maakte dat donderdag bekend bij het Supermarktvastgoedcongres. De supermarkt is ‘bouwkundig een uitzonderlijke prestatie’.
De Albert Heijn van Peter en Masha Vos staat op een opzienbarende locatie onder de A8. “Bouwkundig gezien is het een uitzonderlijke prestatie om de supermarkt van 2.480 m2 b.v.o. te integreren in zijn omgeving”, schrijft de vakjury. “Het betonnen ‘dak’ trilt, buigt, golft, krimpt en beweegt horizontaal. Qua vorm en indeling is er een zeer bijzondere winkel ontstaan met een hoog plafond, zichtbare techniek, veel betonnen pijlers en een kunstige inpassing van installaties. Alles is maatwerk aan deze supermarkt, en alleen dat al maakt hem uniek.”
Ongepolijst
Daarnaast roemt de jury de vestiging om zijn bereikbaarheid, duurzaamheid en functie in de omgeving. Ook zou de buitenkant een lust zijn voor het oog, in een ‘rauwe en ongepolijste stedelijke omgeving’.
“De jury is van mening dat het de AH-ondernemers in Koog aan de Zaan te prijzen valt dat ze de moed hebben gehad om ‘out of the box’ te denken, en niet voor de gemakkelijke weg hebben gekozen”, aldus de jury. De supermarkt kan zelfs ‘als inspiratie dienen voor vergelijkbare opgaven in andere steden, in binnen- en buitenland.’
Vijf supermarktlocaties streden om de uitverkiezing "mooiste supermarkt van Nederland". Uit 10 inzendingen namens 6 supermarktformules, had de vakjury eerder vijf locaties genomineerd. Het betreft supermarkten die niet eerder dan 2018 zijn opgeleverd. De vijf genomineerde supermarkten zijn geselecteerd op basis van uitgebreid locatiebezoek en beoordelingen aan de hand van 50 criteria.
Andere genomineerden zijn, in willekeurige volgorder:
Aandacht vergroten
De uitverkiezing heeft als doel om de aandacht voor architectuur en vormgeving bij de ontwikkeling van supermarktvastgoed te vergroten. De vakjury bestond uit Aart Jan van Duren (Bureau Stedelijke Planning, voorzitter), Peter ter Hark (Retail Prospect), Gertjan Slob (Locatus), Jeroen Verwaaijen (Strabo), Jacqueline van Koningsbrugge (Bridge Vastgoed) en Kees van Hoek (Kees van Hoek Architect).
Supermarkt en Ruimte, opgericht in 2010 door Jeroen van der Weerd, is een onafhankelijk platform voor een ieder die zich professioneel bezighoudt met supermarkten en vastgoed. Het platform heeft ruim 900 leden uit alle geledingen van de sector. Supermarkt en Ruimte heeft als belangrijkste doel om kennis te delen, te netwerken en te inspireren.
Bron: Levensmiddelenkrant