NIEUWVEEN - De drukte bij Jumbo is voorlopig nog niet voorbij. Het gros van de overgebleven C1000-winkels zal naar het einde van de formule toch geel kleuren blijkt uit een inventarisatie door Levensmiddelenkrant. Ondertussen zijn er wat barstjes in het actierood te zien, waar Amersfoort volgens ondernemers niet altijd even goed op inspeelt.
Op het moment van publicatie zijn er nog 76 C1000-winkels open en actief. De einddatum in week 30, 19 dan wel 20 juli, nadert echter met rasse schreden. Levensmiddelenkrant zet op een rij wat met deze overgebleven supermarkten gebeurt. Duidelijk is dat een grote exodus uitblijft. Een elftal ondernemers en filiaalmanagers tast nog in het duister over de toekomst. Daar horen winkels bij die aanvankelijk Albert Heijn, Coop of Jumbo zouden worden.
Van vier C1000’s in Schimmert, Uithoorn, Rolde en Vianen staat vast dat ze nog zullen omvlaggen naar Coop, wanneer is nog niet in alle gevallen bekend. Twee ondernemers in Hoek en Vessem tekenden inmiddels bij EMTÉ. Albert Heijn zou nog vijf C1000’s voorzien van een blauwe vlag, maar drie daarvan liggen weer op tafel in Veghel. Wat er met deze winkels gebeurt, is nog niet bekend, zegt Jumbo-woordvoerder Claire Trügg.
Coop laat bij monde van woordvoerder Yvonne van Asselt weten dat de formule heel ver in het traject is. “De meerderheid van de 54 gekochte winkels worden of zijn inmiddels Coop. Een paar verbouwingen volgen de komende weken. Een paar winkels hebben we doorverkocht aan andere organisaties en een enkeling zal geen Coop worden om zeer uiteenlopende redenen.” Poiesz sluit 30 april de C1000 in Heerenveen, de laatste van de vijf winkels die de Friese formule heeft gekocht. De twee C1000-winkels in Capelle aan den IJssel en Winschoten gaan definitief dicht.
Groei
Een kleine veertig C1000-vestigingen uit de inventarisatie staan op de ombouwlijst van Jumbo, sommige al met een geprikte datum, andere met nog lopende onderhandelingen tussen ondernemer en organisatie. Ondertussen benaderen PLUS, EMTÉ en Coop lustig ondernemers die de kat nog uit de boom kijken. De winst voor de op groei azende supermarktbedrijven lijkt op dit moment beperkt: het overgrote deel van de C1000-formule zal volgens deze cijfers de Veghelse vlag gaan zwaaien.
Ondersteuning
In al het rumoer over ombouw, afsluiten en onzekerheid sneeuwt de dagelijkse praktijk bijna onder. Hoe staat het met de ondersteuning vanuit Amersfoort? Over het algemeen hebben de winkels weinig te klagen, zoals ondernemer Casper Vinke in Westerbork. “We krijgen nog alles geleverd en de acties gaan gewoon door. Natuurlijk houdt het C1000-merk op te bestaan. Daarvoor in de plaats krijgen we het Jumbo-huismerk aangeleverd. Dat is prima wat mij betreft, een huismerk is een huismerk.” Supermarktmanager Raymond van Gaalen, die de C1000 in Bergen op Zoom bestiert, vindt dat Amersfoort tot het laatste moment ‘krachtig inzet’. “We beginnen gewoon aan de Euroweken. Ik dacht dat het einde van de landelijke C1000-spotjes voor onrust zou zorgen, maar lokaal is er nog altijd voldoende ondersteuning.” Geffense ondernemer John van der Sangen heeft wel een kritiekpunt. “In de automatisering en de aansturing van het huismerk laat men steekjes vallen. Bestelde producten verdwijnen. De C1000-cola ging over naar de huismerkcola van Jumbo, maar die zat niet bij de levering en dook ook niet op in de papieren. Toen ik opbelde kreeg ik te horen dat er sprake was van een verkeerde koppeling.”
De overgang van het rode naar het gele private label mag sneller, vinden winkeliers, maar tegelijkertijd begrijpen ze de soms trage levering wel. “Logisch, als er nog zeventig C1000-winkels tegen vijfhonderd Jumbo-vestigingen zijn”, zegt Van Gaalen. Van der Sangen voegt toe: “Tot een schraal winkelbeeld heeft het nog niet geleid.”
Bron: Levensmiddelenkrant