New-Store-Design_Exterior.jpg Foto: Target

Korting op levensmiddelen drijft verkoop van andere producten op bij Target

MINNEAPOLIS – Lagere prijzen op levensmiddelen bij de Amerikaanse retailer Target, hebben tot groei geleid in de verkoop van kleding en verzorgingsproducten. Dit jaar verlaagde Target de prijzen van meer dan 5000 populaire producten zoals brood, frisdrank, papieren handdoeken en diervoeding.

Redactie |

Het afgelopen kwartaal liet het bedrijf competitieve groei zien in omzet. Dit komt na een aantal kwartalen die minder scoorden. Het winkelend publiek dat afkwam op de afgeprijsde producten, sloeg de andere gangpaden in de winkel niet over. “Het is een soort eeuwenoude strategie: je maakt geen winst op de eerste levensbehoeften, melk, eieren en brood, maar je gebruikt lage prijzen voor die eerste levensbehoeften, om mensen in de winkel te krijgen en hopelijk kopen ze dan uiteindelijk wat artikelen met een hogere marge,” zegt Blake Droesch, een analist bij Emarketer tegen persbureau Reuters. Dat deze strategie stand houdt, blijkt uit mededelingen van andere Amerikaanse bedrijven als Walmart, Costco en Amazon dat shoppers op koopjes uit zijn.

Daarnaast lanceerde het bedrijf een nieuw huismerk met de naam ‘dealworthy’ met bijna 400 producten als opladers en toiletartikelen onder tien dollar. Levensmiddelen maken bij Target een kleiner percentage van de salesmix uit dan bijvoorbeeld bij rivaal Walmart. Andere artikelen als kleding, electronica en huishoudartikelen, nemen meer schapruimte in. Deze combinatie was de laatste twee jaar slecht voor de verkoop omdat consumenten door de inflatie hun uitgaven beperkten.

Bron: Levensmiddelenkrant / Reuters