HALLE - Het marktaandeel van de Belgische supermarktformule Colruyt staat onder druk. Oorzaak is onder andere de heropleving van concurrent Delhaize – na de onrust – en bij die keten is een toename van het aantal zondagsopeningen te zien. Bij Colruyt zijn de winkels dicht op die dag.
Sinds het begin van het boekjaar is het gezamenlijke marktaandeel in België van Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Comarkt lager dan in 2023. Zo meldt Colruyt Group op de Algemene Vergadering voor Aandeelhouders. Dit komt deels doordat de winkels destijds nog profiteerden van de staking en onrust bij concurrent Delhaize. Nu die winkels zelfstandig worden gerund, neemt het aantal zondagsopeningen er toe.
Gelijk speelveld
Markleider Colruyt voelt de impact. “Ik blijf pleiten voor een gelijk speelveld tussen de bedrijven. Elke formule heeft zijn plaats in het landschap, maar de verschillen in bijvoorbeeld verloning blijven moeilijk te verantwoorden voor de werknemers. We sturen dan ook aan op een modernisering die het aantal paritaire comités vermindert en te grote verschillen wegwerkt”, aldus ceo Stefan Goethaert. Hiermee doelt de topman op de verdiensten voor medewerkers die op zondag dubbel tot driedubbel uitbetaald moeten worden, maar dit verschilt per paritair comité. Nu openen op zondag zou voor Colruyt ten koste gaan van de winst en daarmee de laagsteprijsgarantie. Colruyt gaat zich wel richten op uitrol van de Okay Compact-stadswinkels; daar is het wel rendabel om op zondag de deuren te openen. Datzelfde geldt voor zelfstandige Sparwinkels.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.