jumbo-laagsteprijsgarantie.jpg

Supermarkten zetten consumenten op verkeerde been met laagsteprijsbeloften

DEN HAAG - De Consumentenbond roept supermarkten op om te stoppen met laagsteprijsbeloften. Meerdere formules beloven de laagste prijs zonder die belofte te voorzien van verdere informatie.

Redactie |

Aangepast op 27 maart 2025 om 15:47.

De Consumentenbond heeft negen verschillende supermarkten gevonden die de laagste prijs voor hun boodschappen beloven. Dit waren: Aldi, Boni, Dirk, Dekamarkt, Lidl, Hoogvliet, Nettorama, Plus en Vomar. Voorbeelden van zulk soort beloftes zijn: ‘Wij garanderen dat we de goedkoopste supermarkt zijn’ (Hoogvliet) en ‘Je kunt erop rekenen dat je bij Vomar de laagste prijs voor je producten betaalt’ (Vomar).

Jumbo en Picnic al gestopt in 2023
Er zijn al twee formules die gestopt zijn met dit soort beloftes: Jumbo en Picnic. Dit deden ze voorheen wel, maar stopten er in 2023 mee. Dat vindt de Consumentenbond een goede zaak, want de prijzen van supermarktproducten veranderen dagelijks. Ook bestaat het assortiment van een winkel al snel uit twintigduizend producten. Het is niet haalbaar om altijd de laagste prijs voor alle producten te bieden.

De Consumentenbond: “We hebben de negen supermarkten verzocht om hun prijsbeloften aan te passen of daarmee te stoppen. In ieder geval moeten ze hun beloften kunnen uitleggen, zodat je ze kunt controleren. Gelukkig beloofden Boni, Dekamarkt, Hoogvliet, Nettorama en Plus aanpassingen te doen of te stoppen met hun beloften over de laagste prijs. Dekamarkt en Plus houden zich daar ook aan. Maar ondanks de beloften, zien we bij Boni, Hoogvliet en Nettorama nog geen aanpassingen. Aldi, Dirk en Vomar denken er de komende tijd over na. En Lidl past haar slogan over de laagste prijs niet aan, omdat de supermarkt die slogan al lang gebruikt en vindt dat je best mag aandikken.”

In de gaten houden
De komende tijd zullen de negen formules in ieder geval in de gaten gehouden worden. Ook zal de Consumentenbond verdere stappen nemen tegen winkels als ze met hun prijsclaims consumenten op het verkeerde been zetten.

Reactie Lidl
Lidl heeft aangegeven de Consumentenbond inmiddels een herziene reactie gegeven te hebben op hun eerder afgegeven statement. “Natuurlijk vinden wij het belangrijk wat de Consumentenbond zegt. Als we iets kunnen verbeteren aan onze slogan zullen we dat zeker doen. Daar gaan we over nadenken.”

Bron: Levensmiddelenkrant