Toastjes met Kips Plantaardige Tonijnspread HR (2)_1.jpg

Kips introduceert plantaardige Tonijn- en Zalmspread

ALMELO – Kips, van origine bekend van de beroemde Kips leverworst, heeft sinds een aantal jaren ook een plantaardige vleeswarenlijn. “In 2018 zijn we gestart met plantaardige varianten voor onze hardlopers: Snijworst, Smeerworst, Filet Americain en Paté.

Inmiddels hebben we dat assortiment uitgebouwd met verschillende smaakvarianten, groentespreads en plantaardige alternatieven voor roomkaas”, aldus Sanne Westdijk, marketing manager bij Zwanenberg. En daar komen nu ook de plantaardige visspreads bij.

Volgens Emmy ter Brugge, brand manager bij Zwanenberg, richtte Kips zich bij de start vooral op de veganist/vegetariër. “En met succes, zij omarmden onze Kips Vegaproducten door de goede kwaliteit en lekkere smaak. De Kips Vega Paté is inmiddels het best verkochte vega-product in de supermarkt. Ons doel is nu om Kips Vega verder te laten groeien bij de flexitariërs. Dit willen we doen door hen te verleiden Kips Vega op brood te smeren. We zien dat consumenten bij de avondmaaltijd al vaker hun vlees vervangen door een vegetarisch of veganistisch alternatief, maar bij ontbijt of lunch is dat veel minder het geval. Daar wil Kips verandering in brengen.”

Liever Kips Plantaardige Tonijn- en Zalmspread dan gewone Tonijn- en Zalmspread
Omdat er nog heel veel kansen liggen in plantaardig broodbeleg, breidt Kips haar assortiment uit met plantaardige visspreads in de varianten tonijn en zalm. “Kips is continu op zoek naar nieuwe producten om het (vega) assortiment verder uit te breiden”, vertelt Westdijk. “Trends en marktcijfers tonen aan dat plantaardige vis zich hard aan het ontwikkelen is. Plantaardige visspreads zijn volledig nieuw voor Kips en voor de markt. Daarom hebben we eerst een consumentenonderzoek gedaan of plantaardige visspreads wel passen binnen het Kips-assortiment. Dit onderzoek gaf goede inzichten en consumenten reageerden enorm enthousiast op het concept. Ook bleek hieruit dat een plantaardige tonijn- en zalmspread de beste varianten zijn om te introduceren.”

"Trends en marktcijfers tonen aan dat plantaardige vis zich hard aan het ontwikkelen is"

Experimenteren
Met kennis op het gebied van plantaardige spreads zijn de productontwikkelaars bij Kips vervolgens aan de slag gegaan. “In het begin was het vooral een kwestie van experimenteren. Niet alleen qua smaak, maar ook ten aanzien van de textuur. We hebben diverse varianten ontwikkeld en sensorisch laten aftesten. En met succes, de beste spreads hebben we aangeboden bij de retailers”, zegt Westdijk. Ter Brugge vult aan: “Niet alleen de consumenten, maar ook de retailers reageerden erg enthousiast op het concept en de smaak ervan. Sinds week acht liggen de Kips Plantaardige Tonijn- en Zalmspread bij Albert Heijn in de schappen. In de weken erna zullen ook Jumbo, Plus, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Poiesz en Boon volgen. De kuipjes Kips Plantaardige Tonijn- en Zalmspread zijn te vinden in het schap naast alle Kips Vega-producten. Dit zorgt voor herkenbaarheid en het aantrekken van nieuwe kopers voor de categorie.”

Tonny de Tonijn
Kips start op 17 maart met een nieuwe campagne om de plantaardige tonijn- en zalmspread bij de consument onder de aandacht te brengen. “De commercial, gemaakt door Alfred, zet de plantaardige tonijn- en zalmspread op een onmiskenbare Kips-manier in de markt, met onze welbekende Kipstune als krachtige tool”, vertelt Westdijk. “Plantaardige tonijn- en zalmspread, daar worden mensen die een bewuste én lekkere keuze willen maken blij van. Maar wie daar nog blijer van worden… zijn vissen. Zo ook Tonny de Tonijn. Vanaf 17 maart zijn we hiermee te zien op televisie. Daarna zal deze ook ingezet worden op de socialmediakanalen en via retailmedia. Ook worden er nog influencers ingezet om de juiste doelgroep te kunnen aanspreken.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.