VEGHEL – Jumbo gaat het hoofdkantoor reorganiseren. Ceo Ton van Veen wil de organisatie weer ondernemend en slagvaardig maken. Dat dit ten koste gaat van het aantal banen is volgens de hoogste baas ‘onvermijdelijk’.
Jumbo was de afgelopen jaren wat weggezakt en de focus kwijt. Het kostte niet alleen marktaandeel maar ook klanten. Ceo Ton van Veen is in 2023 met de slogan ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ een nieuwe koers ingeslagen. Hij heeft de 7 Zekerheden aangescherpt om zo de klanten weer te verrassen en weer te winnen in de markt. Door investeringen in het verbeteren van de winkelervaring, een beter en duurzamer assortiment en lagere prijzen groeit het aantal klanten weer en stijgt de omzet. Klanten en medewerkers zijn ook meer tevreden.
Koers
Een paar maanden geleden gaf van Veen al aan dat de ingezette koers ook een ‘kritische blik op de Jumbo kantoororganisatie’ nodig maakt. “Het doel is een ongecompliceerd, ondernemend en slagvaardig Jumbo kantoor. Dat we daarmee onze kantoororganisatie ook gaan afslanken en het aantal medewerkers zal afnemen, is helaas onvermijdelijk. Het exact aantal arbeidsplaatsen dat vervalt, communiceren we in een volgende fase.”, aldus Ton van Veen. Jumbo is in overleg met collega;s en de Jumbo Ondernemingsraad. Nog voor de zomer moet er, afhankelijk van akkoord van de ondernemingsraad, een uitgewerkt plan zijn.
“Het is tijd voor verandering. We zijn de afgelopen jaren flink gegroeid, waardoor onze organisatie complexer is geworden. Wij willen weer ondernemend en slagvaardig worden en dat is ook zeker nodig in de huidige retailcontext waarin businessmodellen onder druk staan. Daarom bouwen we aan een nieuwe, echt andere kantoororganisatie waar ook een andere manier van werken bij hoort. We gaan de organisatie optimaler inrichten om onze winkels en klanten - zowel fysiek als online - zo goed mogelijk te bedienen. Zij komen nog meer in het ‘gele hart’ van onze organisatie. De verandering gaat ook extra ruimte creëren voor werken vanuit het Jumbo DNA. Onze basis voor succes.”
Gele hart
Het hoofdkantoor moet het ‘gele hart’ van de organisatie worden, schrijft Jumbo. Van hieruit moeten collega’s en ondernemers optimaal gefaciliteerd worden. Naast drie focusgebieden, klant, kanaal en assortiment, komen r er drie ondersteunende functies, finance, it en hr. Er komen twee nieuwe directeuren in het directieteam. Wibo van Wijk is benoemd als inkoopdirecteur. Dat was nodig na de toetreding van Jumbo tot de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners. Jurrie van Rooijen is binnegehaald bij Jumbo als IT-directeur. Hiervoor was hij dertien jaar cto bij bol.
Bron: Levensmiddelenkrant.