Jumbo Foodmarkt: food in nieuwe dimensie

FOTOREPORTAGE-UPDATE NIEUWVEEN – Jumbo heeft woensdag de Jumbo Foodmarkt in Breda geopend. De Veghelse formule toont hier een voor Nederland unieke combinatie van supermarkt en horeca. “We willen hiermee het begrip supermarkt een andere dimensie geven.”  

Willem-Paul de Mooij |

Levensmiddelenkrant en Out.of.Home Shops namen woensdagmorgen een kijkje bij de Jumbo Foodmarkt. De megasupermarkt in Breda biedt naast een volledige supermarkt ook veel horecaconcepten en het Foodmarkt Café.

Scroll naar beneden voor meer foto's.

“Het is niet dat traditionele supermarkten niet meer spannend voor ons zijn, maar we hebben nu een winkel neergezet die voldoet aan alle wensen van de klant van vandaag én morgen. De klant verandert, de eetgewoonten veranderen, het moet lekker, bewust en vooral goedkoop zijn”, aldus algemeen directeur Frits van Eerd van Jumbo Supermarkten bij de opening van de winkel woensdag.

Tegelijk met ombouw C1000
De bouw van de prestigewinkel valt samen met het ombouwtraject dat Jumbo heeft ingezet met de C1000-winkels. Van Eerd vindt dat geen belemmering. “Integendeel. We kunnen het niet los van elkaar zien. De mogelijkheid voor de realisatie van zo’n winkel krijg je niet zo vaak. Er worden hier zoveel nieuwe elementen en concepten getest waarvan we er veel kunnen gebruiken en doorvertalen naar bestaande en nieuwe winkels.” Aan veel elementen in de winkel wordt de komende tijd overigens nog proefondervindelijk geschaafd.

Inspiratie
Volgens formuledirecteur Colette Cloosterman-van Eerd is het een hele uitdaging geweest om van zo’n grote winkel ook een gezellige te maken. “Dat is niet gemakkelijk. Alleen al de agf afdeling is 700 m2. De winkel moet stoer zijn en bovendien moeten alle elementen en concepten samen een geheel vormen.” De formuledirecteur heeft ook goed naar de Franse hypermarkten gekeken, maar kwam tot de conclusie dat die niet gezellig genoeg waren. Andere Jumbo’s in de buurt zullen wellicht last hebben van de Foodmarkt, maar tegelijkertijd zullen die winkels ook profiteren van de uitstraling van de Foodmarkt, denkt Jumbo.

Gedurfd
Supermarkt- en foodservicedeskundigen en media zijn massaal uitgerukt om de winkel in Breda te bekijken. Logisch, want het spel dat Jumbo daar gaat spelen is voor Nederlandse supermarktbegrippen zeer gedurfd.

Koks
Voor de nieuwe winkel wierf de supermarktketens een 35-tal professionele koks. Zij moeten de verse sushi, pizza’s, curry’s en Hollandse streekgerechten bereiden die de supermarkt dagvers gaat aanbieden voor thuis of voor directe consumptie. Een dergelijke professionele aanpak zorgt voor een totaal ander kostenplaatje dan Jumbo gewend is in haar supermarkten. De laagste prijsgarantie van de formule maakt de uitdaging des te groter.

Verse gerechten proeven
“Alles draait om lekker en gezond eten. Een team van specialisten die uitstekende kennis hebben van de producten die we verkopen, zorgt hiervoor. Zij laten onze klanten producten en gerechten proeven, ze adviseren hen over de bereiding en beantwoorden vragen. Klanten kunnen zich ook laten inspireren om de gerechten zelf thuis te maken. En als je geen tijd hebt om te koken, kun je de vers bereide gerechten mee naar huis nemen of ter plekke eten in het Foodmarkt Café”, zei directeur Formule en Marketing Colette Cloosterman-Van Eerd eerder over de nieuwe winkel.

Eerdere berichten over Jumbo Foodmarkt
Jumbo Foodmarkt krijgt medisch servicepunt
Jumbo Foodmarkt Breda biedt 35.000 producten
Jumbo sluit sponsordeal met NAC-jeugd
Bouw 'overtreffende' Jumbo in afrondende fase

 

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

01_jumbo_foodmarkt_6-a840x630.jpg
01_jumbo_foodmarkt_6-a840x630.jpg