Het is weer tijd voor de jaarlijkse uitreiking van de Innova Klassiekawards. Welke producten kunnen we omdopen tot klassieker? Zo eenvoudig is het niet om een introductie te doen die na vier jaar nog steeds succesvol is. We kennen natuurlijk allemaal klassiekers in het Nederlands supermarktschap. Denk aan Calvé Pindakaas, Unox Rookworst, Maggi Bouillonblokjes, De Ruijter Hagelslag én Muisjes, Komo vuilniszakken, Heineken bier, Douwe Egberts koffie, Heinz Tomato Ketchup, Peijnenburg Ontbijtkoek, Verkade Mariabiscuits, Klene Drop en Coca-Cola zero sugar. We zijn er (bijna) allemaal groot mee geworden.
Winnaars Innova Klassiek 2019-2023
Fairtrade Original
Original community coffee range
Müller Nederland
Almhof Choco met Slagroom
de Smaakspecialist
BioToday Coconutbar 40g
de Smaakspecialist
Smaakt Less Carb Proteïne brood
de Smaakspecialist
Smaakt Parelgerst
Lamb Weston
Lamb Weston Homestyle Rustic Fries
Procter & Gamble
Ariel All in 1 PODS+ wasmiddelcapsules +Actieve Geurbestrijding
Procter & Gamble
Dreft Platinum Quickwash Original
Barilla
Wasa Gluten- en Lactosevrij Sesame & Seasalt
Bolletje
Bolletje Karamel en Chocolade Kruidnoten
Bolletje
Bolletje Ontbijtcrackers Volkoren Meergranen
Bonduelle
Groenterijst
Dr. Oetker Nederland
Dr. Oetker MonChoutaart met kandijkoekjesbodem
Duvel Moortgat
La Chouffe blik
Duvel Moortgat
Liefmans 0.0
Duvel Moortgat
Liefmans blik
Essity Netherlands
Libresse Inlegkruisjes Black
Hero Benelux
B’tween Zero
Storck
Knoppers NutBar
TastyBasics
TastyBasics Crackers Kaas-Peper / Meerzaden / Zonnebloem-Pompoenpitten
Verkade
Verkade Trouwe Vriendjes
Zwanenberg Food Group
Kips Vega Mediterraanse Paté
Zwanenberg Food Group
Kips Vega Tuinkruiden Smeerworst
Van Geloven
Mora Crispy Chick'n (Original & Spicy)
Van Geloven
De Vegetarische Slager (Kroket, Bitterbal en Kipkorn)
Hela Thissen
Hela Kruiden Ketchup Pinda
Vivera
Vivera plantaardige gyros
Stegeman
Stegeman Ambachtelijke Fuet sticks multi-pack 120gr
Santa Maria Paulig
Santa Maria Organic Tortilla
Nestlé Nederland
Starbucks at Home
Savencia Fromage & Dairy
Paturain Cuisine
Unilever Nederland
Magnum Vegan Classic & Almond
Ísey Skyr
Ísey Skyr Crème Brûlée 170gr & Ísey Skyr Aardbei-Banaan 170gr
Bel Nederland
Boursin Zacht & Romig
Remia
Remia Salata dressing Zero% (in de smaken naturel, yoghurt en balsamico)
Remia
Remia Like!Mayo 100% plantaardig
Remia
Yildriz Thaise Sriracha sauce
D-drinks B.V.
The GUTsy Captain 250ml cans
Dat zijn echte klassiekers, die in sommige gevallen zelfs de eerste waren zoals Coca-Cola met een zero sugar-variant. Hoe ik daarop kom? Nou, vorige maand was ik onderdeel van het testpanel van de AD Smaaktest. Samen met Jules den Harn, directeur van Craft Drinks, en Cleo Vehmeyer, eigenaar van showroom Représentable, heb ik tien cola zero’s blind geproefd. En dat is nog knap lastig! Zuur, zoet, bitter, fris en smaken als citroen en kaneel. Nog nooit heb ik zoveel nagedacht bij het nemen van een slok cola. Dat drink je normaliter zonder écht te proeven. Een ontzettend leuke ervaring en hoewel we de Coca-Cola zero sugar niet eruit hebben gehaald als nummer 1, weet ik nu wel dat deze klassieker lekker fris is, naar citroen én kaneel proeft. Hoe vaak denk jij eigenlijk na bij het proeven van producten die je standaard consumeert?
Terug naar de klassiekers, want deze editie staat helemaal in het teken van de Innova Klassiek. We hebben maar liefst 38 winnaars en dat zijn er tien meer dan vorig jaar. Het is lastig te verklaren waardoor dat komt, maar in gesprek met Sjanny van Beekveld, senior consultant bij Circana (het vroegere IRI), blijkt al gauw dat innoveren niet alleen maar nieuwe producten op de markt brengen betekent. Het gaat verder dan dat en het heeft allemaal te maken met de toenemende vraag en interesse naar duurzaamheid. Dat gaat over minder plastic en recyclebare verpakkingen, maar ook over het gezonder maken van producten door suikerreductie, zoutvermindering en het vermijden van E-nummers. Dat is ook precies wat we nu zien bij de winnaars van de Innova Klassiek 2019-2023.
Het is ieder jaar weer afwachten welke producten die strijd op het schap hebben overleefd, maar uit alle verhalen van de fabrikanten blijkt al gauw dat ondersteuning een belangrijk element daarin is. Evenals de samenwerking met de retailer. Daar wordt nog meer aandacht aan gegeven. En dat in tijden van inflatie, stijgende inkoopprijzen en de lastige jaargesprekken van de afgelopen jaren. Goed dat ze alsnog die samenwerking benadrukken als succesfactor bij een introductie!
Welk product is volgens jou écht een klassieker die over tien jaar nog steeds op het schap staat? Daar waar mijn kinderen groot mee gaan worden, zeg maar?
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.