UTRECHT - De genomineerden van de verkiezing ING Retail Jaarprijs Publieksprijs Beste Winkelketen zijn bekend. De winaar in de categorie Supermarkten moet komen uit de groep Deen, Dirk van den Broek, Hoogvliet, Jan Linders en Jumbo.
Nieuwkomer in de lijst met genomineerden is Hoogvliet dat Lidl uit de lijst stoot. Het Nederlandse publiek heeft de afgelopen maanden online gestemd op zijn favoriete winkelketens. Het gemiddelde rapportcijfer steeg daarbij van een 7,20 naar 7,34, blijkt onder andere uit het publieksonderzoek, dat Q&A Research & Consultancy in opdracht van de Stichting Retail Jaarprijs uitvoerde. Voor de negende achtereenvolgende keer konden consumenten hun favoriete winkelketens benoemen en beoordelen op negen aspecten. Het publieksonderzoek Beste Winkelketen heeft dit jaar een recordaantal beoordelingen gehaald. In totaal zijn meer dan 750.000 beoordelingen verzameld over 266 winkelketens, verdeeld in 26 categorieën. Dit is een toename van ruim 28 procent ten opzichte van vorig jaar. De categorieën Supermarkten en Bouwmarkten zijn het meest populair: zij kregen afzonderlijk meer dan 100.000 beoordelingen.
Stijging
Het gemiddeld rapportcijfer voor de totale retail komt dit jaar uit op een 7,34; een lichte stijging ten opzichte van 2010. Dit cijfer kwam tot stand op basis van de beoordelingen van de winkelketens op de aspecten prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundigheid van het personeel, klantvriendelijkheid en de sfeer in de winkel. Over het algemeen is men het meest tevreden over de klantvriendelijkheid van het personeel (7,47) en het assortiment (7,46). De retailers worden het minst goed beoordeeld op de aspecten vernieuwing (7,18) en prijsniveau (7,21).
Personeel belangrijker
Assortiment is het belangrijkste deelaspect. Personeelsgerelateerde aspecten (deskundigheid, klantvriendelijkheid, sfeer en service) zijn belangrijker geworden ten opzichte van vorig jaar. De prijsgerelateerde aspecten (prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, acties en aanbiedingen) zijn in belang iets afgenomen. De prestaties van ketens wordt binnen de categorie Tijdschriften & Tabak voor meer dan 45 procent bepaald door de combinatie personeel, sfeer en service. Binnen de categorieën Tijdschriften & Tabak, Boeken, Cadeaus, Wonen en Food to Go bepalen assortiment en vernieuwing voor meer dan 25 procent de mate van succes. In de categorie Supermarkten is de prijsgerelateerde aspecten het meest belangrijk.
Tweede stemronde
Op 3 oktober 2011 worden de 26 categoriewinnaars bekendgemaakt tijdens het Excellence Event van de Stichting Retail Jaarprijs. In de categorie Cadeau zijn onder meer HEMA en Primera genomineerd, binnen Food to Go dingen Bakker Bart, Burger King, HEMA, La Place en McDonald’s om de prijzen. De 26 categoriewinnaars dingen vervolgens mee naar de hoofdprijs: de ING Retail Jaarprijs Publieksprijs Beste Winkelketen. Voor het bepalen van de uiteindelijke winnaar start vanaf 5 oktober 2011 een tweede stemronde. Consumenten stellen hun Top-5 samen uit de lijst van 26 categoriewinnaars. De winnaar wordt tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala op 9 november 2011 in Studio 21 te Hilversum bekendgemaakt.
Bron: