FOTO_1 (1).jpg Het winnende team van AH Heerschap Nederweert.

Het geheim van GastHeerschap

NEDERWEERT – Albert Heijn Heerschap in het Limburgse Nederweert is verkozen tot beste Albert Heijn-supermarkt van Nederland. Dezelfde winkel stond vorig jaar bij de verkiezing ook al in de top drie. De ondernemer heeft ook een AH in het naburige Heythuysen en die zaak won de prestigieuze prijs in 2022. Beide winkels horen bij de Heerschap Groep, een multifranchiser in het zuiden van het land.

Gerard van Oosbree |

Dat de twee winkels van ondernemer Stan Heerschap deze prijs hebben gewonnen, is geen toeval. Levensmiddelenkrant belt met Heerschap om hem te vragen naar het geheim van dit succes. Daarvoor gaat de succesvolle ondernemer, die in totaal zeven Albert Heijn-winkels heeft, terug naar de tijd waarin zijn ouders het familiebedrijf hebben opgericht in 1966.

Normen en waarden
Als kind maakte hij de groei mee die het bedrijf van zijn ouders doormaakte. Van bakkerij, via een campingwinkel met levensmiddelen, tot de groei naar meerdere supermarkten. “Al die tijd werden mij als kind de normen en waarden met de paplepel ingegoten. Mijn ouders hadden een missie en die luidde ‘voor de klant en voor elkaar’. De klant helpen klinkt logisch maar ook elkaar als medewerkers helpen. In de wijk, bij de vereniging, in het dorp”, legt Heerschap uit.
Later, als hij zelf aan het hoofd staat van de onderneming, wordt de visie van de onderneming ‘elke dag de beste’. “Er zijn geen slechte supermarkten meer, dus wil je echt meedoen, dan kan dat alleen door de beste te zijn en dat in alle lagen op de winkelvloer uit te dragen. Iedereen die bij ons werkt, willen wij laten ervaren dat wij graag goed presteren, voor de klant en voor elkaar”, aldus de ondernemer.

Rondje
Heerschap deed met zijn supermarktmanagers in 2018 een rondje langs (oud-)winnaars van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing. Hij wilde weten hoe deze winkels het voor elkaar hebben gekregen deze formuleoverkoepelende wedstrijd te winnen en wat zijn winkels moesten doen om de prijs in 2022 binnen te slepen. Je best doen zou dan niet genoeg zijn, je moet het uitzonderlijk goed doen, was de conclusie. Helaas werd na 2020 de wedstrijd voor individuele supermarkten niet meer gehouden. Heerschap moest op zoek naar iets anders.

Dat werd een interne competitie tussen de winkels van de Heerschap Groep, toen nog bij Jumbo. “We stuurden wel een onafhankelijke jury op pad. We wilden zien wie van de eigen club de beste was”, vervolgt Heerschap. “We kwamen erachter dat we iets extra’s moesten doen, omdat het niet gemakkelijk was. Er zijn toen uren vrijgemaakt voor een toezichthouder in elke winkel. Deze staat boven de normale bezetting en vervangt de supermarktmanager of een kaderlid op de momenten dat zij niet aanwezig zijn om een oogje in het zeil te houden, om te kijken of alles gedaan wordt zoals het moet. Een goede basis neerzetten is hartstikke lastig.”

Overstap
In 2022 stapte Heerschap met alle winkels over naar Albert Heijn, na elf jaar Jumbo. “De mensen waren gewend aan Jumbo en nu moesten we laten zien dat we ook als AH elke dag de beste prestaties konden neerzetten. We hebben de winkels uitgebreid en het parkeren verbeterd. Dat was best een monsterklus die anderhalf jaar in beslag heeft genomen. Maar het is gelukt”, zegt Heerschap trots. “Die randvoorwaarden en onze eigen bakkerij zijn twee unique sellingpoints. En we gieten boven op de formule nog een eigen sausje, dat net even meer is. Wij noemen dat met een knipoog naar de familienaam GastHeerschap.”
In het jaar van de overstap naar AH zat de Heerschap-winkel in Heythuysen in de finale van de interne competitie voor Beste AH-winkel van Nederland. “Als rookie won de winkel meteen de prestigieuze prijs. Dat was wel heel bijzonder, maar voor ons toch ook weer gewoon”, verklaart Heerschap. Het jaar erna zat de winkel in Nederweert in de finale, maar won de prijs niet. “Je hoort dan niet op welke plaats je bent geëindigd, maar wij waren de beste winkel in het zuiden van het land. Zelf hebben we er toen ‘Beste AH van Limburg’ van gemaakt, want dat spreekt meer tot de verbeelding van onze klanten”, vertelt de ondernemer met een lach.

"Elke dag de beste, voor de klant en voor elkaar"

Sponsoring
In maart van dit jaar won de Heerschap Groep ook nog een prijs voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), de Konnekt’os MVO Prijs. De komende twee jaar mag het bedrijf zich de meest inclusieve ondernemer van Midden-Limburg noemen. “Het is opgevallen dat Heerschap verbindt!”, legt Heerschap de prijs uit. “Wij werken met 78 verenigingen samen in een programma. Hierin kunnen de verenigingen op allerlei manieren voor sponsorbedragen sparen via de winkels. Wij zoeken nadrukkelijk de verbinding, want iedereen kent wel iemand bij een van de clubs en wil helpen. Zo raakt de hele gemeenschap betrokken. De komende tijd zijn wij als Heerschap Groep ook ambassadeur om onze manier van werken uit te dragen bij andere ondernemingen.”

Erkenning
Dat de winkel in Nederweert nu wel de hoofdprijs heeft gewonnen, voelt echt als een erkenning, moet Heerschap toegeven. “Het is extra vet als je hoort dat we door de jury unaniem tot winnaar zijn gekozen. De winkel heeft de prijs helemaal zelf gewonnen, daar hebben we weinig extra voor hoeven doen”, zegt Heerschap tot slot. “En dat heeft alles te maken met de leus ‘elke dag de beste, voor de klant en voor elkaar’. We zijn er trots op dat de teams van de winkels dit soort dingen zelf oppakken. Voordat wij iets kunnen doen, hebben ze zelf al een plan gemaakt om te winnen. Hier spreekt zo een passie uit, daar ben ik enorm trots op.”

Beste AH van het Jaar
De Beste AH van het Jaar-competitie bestaat uit een aantal rondes. De eerste wordt gevormd door drie challenges met objectief te meten resultaten. Alle winkels, zowel filialen als franchisewinkels, doen automatisch mee. Hiervoor is ons land opgedeeld in 21 districten. Winkels die goed scoren in de challenges gaan door naar de volgende ronde. De halve finale is een juryronde, waarbij de winkel wordt bezocht en beoordeeld door een vakkundige jury. Ook in de finaleronde worden de kandidaten beoordeeld door een jury die kijkt naar kwaliteit van de afdelingen, netheid, hygiëne, klantvriendelijkheid en gemak voor de klant.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.