UPDATE - AMSTERDAM- FOTOREPORTAGE – HEMA gaat zich meer onderscheiden in food. De vijfhonderd winkels zullen meer en meer biologisch eten en drinken bieden. Zelfs de bekende rookworst krijgt een ‘groen’ broertje.
In de nieuwe generatie HEMA-winkels zijn veel foodproducten reeds vervangen door een biologische variant en dat gaat de komende tijd alleen maar groeien. Duurzamer eten moet zo volgens het warenhuis toegankelijker worden voor meer mensen. De presentatie van food (zie foto's) is ook veranderd met lagere presentatietafels en meer sfeerbeelden.
Eenpersoons
In de restaurants, conveniencehoeken en minisupermarkten wordt de biologische achtergrond van het te kopen food uitgebreid onderstreept. Denk bijvoorbeeld biologische kip, friet en ijs in het restaurant. Verder is in het retailaanbod nu meer food voor één en tweepersoonshuishoudens te koop, waar kant-en-klaarmaaltijden en voorverpakt agf eerder op drie tot vier personen gericht was.
Bijzonder
Hema heeft het hele warenhuis op de schop genomen en ook de slogan wordt anders. Na ‘Écht HEMA’ zal er nu gecommuniceerd worden met de kreet ‘HEMA maakt gewoon bijzonder’. “HEMA is echt Nederlands: kaas en klompen. Maar inmiddels eten we mozzarella en dragen we sneakers. Dus moesten we ons aanpassen, ons meer onderscheiden. Dat doen we door het bieden van duurzame, kwalitatief hoogwaardige, veelal zelf ontworpen producten voor een leuke prijs met een echt HEMAhandschrift. We willen ons ook onderscheiden, niet alleen op de winkelvloer, maar ook door onze service, onze medewerkers en onze verpakkingen. Winkelen wordt makkelijker en inspirerender. En in essentie zijn we natuurlijk nog steeds de HEMA met onze iconen als de tompouce en de rookworst”, zegt ceo Ronald van Zetten. Die rookworst krijgt binnenkort ook een biologische variant, die wat grover is en net een andere smaak kent.
Blijmakers
Er is een nieuw assortiment toegevoegd dat continu wordt vernieuwd: de ‘Blijmakers’. Met meer dan 600 kadootjes vanaf 50 cent. Van speelgoed tot USB-sticks, van personal care tot goocheltrucs. Daarnaast wordt het beautyaanbod een belangrijke binnenkomer. Voor de damesmode is letterlijk teruggegaan naar de basis met veel biokatoen. Tevens is er gekozen voor een geheel andere presentatievorm dan voorheen.
Bloggers
HEMA gaat daarnaast meer vertellen over het onderscheidend vermogen op onder meer de nieuwe blogsite. Bloggers krijgen sinds vorige week de mogelijkheid om reviews te plaatsen via de gestarte HEMA blog-site. “We willen graag weten hoe klanten over onze producten denken. We gaan ze nog meer betrekken bij onze producten en ons merk. Onze designwedstrijd die we al jarenlang organiseren is daar een heel goed voorbeeld van. Vorige week hebben duizend mensen op ons hoofdkantoor een workshop ‘bloggen’ gevolgd in de eerste Blog-academy. We helpen hen op weg een professionelere blogger te worden”, aldus Van Zetten.
Internetzuil
Ten slotte krijgen de winkels ook nog een internetzuil. Hierop kunnen artikelen die niet meer in de winkel aanwezig zijn meteen besteld worden via hema.nl.
Folder
De folder van HEMA is ook verniejuwd, deze verschijnt voortaan op groot formaat. Deze week krijgen klanten 20 procent korting op hun favoriete HEMA-artikel.
De foto’s geven een inkijkje in de nieuwe HEMA.
Bron: Out.of.Home Shops/ Levensmiddelenkrant