AMSTERDAM – Het Europees kampioenschap voetbal staat weer voor de deur. De Oranjekoorts verspreidt zich over het land en het duurt niet lang meer of het hele land waant zich in de kleur van het Nederlands elftal. Heineken is al dertig jaar officiële partner van de KNVB en heeft daarom ook voor deze zomer verschillende acties in petto om de vieringen compleet te maken. Levensmiddelenkrant spreekt met Els Dijkhuizen, marketing directeur van Heineken.
“Heineken is al dertig jaar een onderdeel van voetbal en de fans. Voetbal is dé sport voor de Nederlandse consument en Heineken is het Nederlandse bier wat hierbij past”, stelt Dijkhuizen. Het unieke partnerschap tussen Heineken en de KNVB is dan ook weer met vijf jaar verlengd. Daarbij heeft de bierfabrikant voor de Heineken Oranjezomer verschillende acties op de planning staan, zowel in de retail als in de horeca.
Lees verder onder de foto ↓
Oranje Biertje
De plannen van Heineken voor de retail bestaan uit verschillende onderdelen. Ten eerste krijgen de bierflesje in de kratten voor 35% een oranje label, zowel de 0.0 bieren als de reguliere. De rest van de flesjes blijven de groene look houden. De blikjes worden allemaal oranje. “Op deze manier willen we het oranje-gevoel voor iedereen toegankelijk maken, zonder dat de consument hier speciale uitgaven voor hoeft te doen. Op alle oranje labels zal de bijnaam Biertje te lezen zijn, omdat dat de meest gangbare benaming voor ons bier is. Daarnaast willen we met de niet-oranje labels op de overige 65% van de flesjes ook inspelen op de momenten dat er niet gespeeld wordt of op de mensen die niks met het EK hebben. Zo sluit alle bier mooi aan op onze slogan: ‘Heerlijk helder hoe je het ook viert!’ ”, vertelt Dijkhuizen.
Lees verder onder de foto ↓
Duurzame gadgets
Naast de oranje Biertjes heeft Heineken ook verschillende winacties bedacht samen met partners. Bij Albert Heijn kan een ‘Stoelbox’ gewonnen worden, een grote groene relax-stoel die in de zitting een koelbox heeft met de ruimte voor een krat bier. Bij Jumbo maakt de klant kans op een ‘Biermertje’. Dit is een beamer in de vorm van een bierkrat om de wedstrijden groot te kunnen projecteren. Ook heeft Heineken samen met Plus de ‘Heerlijk Helder-speaker’ ontwikkeld, een speaker in de vorm van een bierblikje, zodat het geluid van de wedstrijden nog beter kan worden gehoord. Tot slot is bij winkels aangesloten bij Superunie een ‘Koud Bakkie’ koelbox te winnen die een heel krat bier koud kan houden.
“Deze acties zijn anders dan andere jaren, omdat we nu hebben geïnvesteerd in een aantal gadgets die lang mee gaan, in plaats van dat we massaal goedkope oranje-merchandise voor iedereen op de markt brengen wat na het EK weer ergens op de zolder beland”, licht Dijkhuizen toe.
Lees verder onder de foto ↓
Twee-in-een shirt
Ook de horeca wordt oranje gekleurd door Heineken. Ruim 3000 kroegen en cafés in Nederland krijgen een oranje-pakket toegestuurd met vlaggetjes, T-shirts, taplenzen en petjes met de Heineken-ster en ‘Biertje?’ erop. Bovendien kunnen horeca-gasten kans maken op een speciaal T-shirt. Dijkhuizen: “We hebben in samenwerking met Amsterdams fashionmerk Baskèts een retro voetbalshirt ontwikkeld, dat eigenlijk twee shirts in één is. De ene kant van het shirt is oranje en als je hem binnenstebuiten keert is het een groen shirt. Met het groene shirt ben je vindbaar in de oranje-zee en wanneer de wedstrijd begint kan je het oranje shirt dragen.” Het shirt is in een beperkte oplage geproduceerd en kan worden gewonnen door een QR-code te scannen in Heineken bars door heel Nederland.
Bron: Levensmiddelenkrant