european-union-6405066_1280.jpg

Handel binnen EU net zo complex als erbuiten

DEN HAAG - Ondernemers lopen tegen complexiteit aan bij handel binnen de EU. Met name de complexe administratieve procedures en wetgeving per lidstaat maken het ondernemen lastig.

Redactie |

62% van de ondernemers geeft dit aan. Bij handel buiten de EU is dit 64%. Dat blijkt uit de Handelsmonitor, een jaarlijks onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) onder een representatieve groep van 962 internationaal handelende ondernemers.

Verpakkingen
Een voorbeeld van zo een complexe procedure is de verschillende eisen en procedures voor verpakkingen. De experts van RVO krijgen veel vragen van ondernemers over verpakkingseisen in Duitsland, Frankrijk, België en Spanje. Van de ondervraagde ondernemers is 89% actief binnen de Europese Unie, 70% haalt de meeste omzet uit landen binnen de EU.

Grenscontroles
Waar ondernemers wel duidelijke voordelen zien bij handel binnen de EU ten opzichte van daarbuiten, is op het gebied van grenscontroles. Zo ondervindt 52% van de ondernemers geen hinder van grenscontroles binnen de EU en 18% wel, terwijl dit bij handel buiten de EU gaat om 32% die geen hinder ondervindt en 37% wel.

Cultuurverschillen
Ook op het gebied van cultuurverschillen lijkt handel binnen de EU makkelijker te zijn. 20% van de ondernemers ervaart hinder van cultuurverschillen bij handel binnen de EU, 53% ervaart die hinder niet. Bij handel buiten de EU zijn de verhoudingen anders: 27% ervaart hinder, 41% niet.

Impact geopolitiek en economisch klimaat
De wereldpolitiek houdt ondernemers ook bezig. Het presidentschap van Donald Trump, de verhoogde spanningen tussen de EU en China en de onzekerheid over de nationale politiek worden als negatieve invloed ervaren op hun internationale activiteiten. Opvallend is dat minder dan de helft van de ondernemers negatieve impact van de oorlog in Oekraïne ervaart (43%). Voorheen gaf zo’n twee derde van de ondernemers aan hier last van te hebben.

Somber
De ondernemers blijven net als vorige jaren somber over de impact van de economie op hun internationale handel. 46% van de ondernemers ervaart die impact (sterk) negatief. Vorig jaar was dit nog 45%, het jaar ervoor 53%. Slechts 13% van de ondernemers ziet een positieve invloed van de economie op de internationale handel van het eigen bedrijf. Vooral stijgende kosten in transport (44%), energie (38%) en loonstijgingen (37%) zijn problemen waar ondernemers tegenaanlopen. Wel hebben veel ondernemers vertrouwen dat ze meer zullen gaan exporteren in de nabije toekomst (79%).

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops