PLUS-beeldbank-31.jpg Bij Plus is het huismerk ‘Biologisch Plus’ een groot succes.

Achtergrond

Groei in de verkoop van biologisch vraagt om meer educatie richting de consument

NIEUWVEEN – Supermarkten hebben biologisch hoog op de agenda staan. Ze zien de noodzaak van meer van deze producten in het schap en zetten zich in om de doelstelling van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) te behalen. Dat blijkt uit een rondgang langs diverse formules door Levensmiddelenkrant.

Lisa van der Linden |

Met de campagne van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur achter de rug, besteedt Levensmiddelenkrant een special aan het thema biologisch. Een onderwerp dat aan belang wint in de levensmiddelenindustrie. Hoe staan de Nederlandse supermarkten tegenover deze manier van produceren?

Verantwoordelijkheid
Samen met haar leden heeft inkooporganisatie Superunie een jaarlijkse biologische week ontwikkeld, waarmee ze duidelijk de aandacht op biologisch vestigen, waardoor de consument er nadrukkelijker mee geconfronteerd wordt. Dat vertelt Said Belhassan, cpo bij Superunie. “We zien dat er zowel in de markt als bij Superunie groei is binnen biologisch. Wat hierbij opvalt is dat voor deze groei veel aandacht nodig is en dat deze conjunctuur gevoelig is. Als het economisch bijvoorbeeld minder gaat, heeft biologisch daar last van. Dit heeft ook met het prijsverschil te maken”, zegt Belhassan. Als voorbeeld noemt hij het prijsverschil van 10 tot 20% tussen een biologische en conventionele komkommer. “De consument die last heeft van de inflatie maakt dan sneller de keuze voor de goedkopere komkommer. We zien wel dat er veel aandacht is voor biologisch. Gemiddeld 4% van de producten in de winkels is biologisch. Dat is goed, maar moet ook beter. Het aandeel moet verhoogd worden en dat is een uitdaging”, stelt de cpo. Om meer aandacht te generen, is door Superunie de jaarlijkse biologische week in het leven geroepen. Daarnaast is er het eigen merk BIO+ en worden er continu biologische producten aan het assortiment toegevoegd. “Als inkooporganisatie hebben we de verantwoordelijkheid voor producten van goede kwaliteit. Hierin zoeken we ook de samenwerking met onze leveranciers, want dit is een traject dat we samen doen, voor de langere termijn”, legt Belhassan uit.
Toch is het geen kwestie van continu het assortiment uitbreiden met producten, Superunie loopt namelijk ook tegen uitdagingen aan. “Biologische telers hebben hogere kosten; dit betekent dat wij samen verder moeten kijken in de samenwerking. Het aandeel in het assortiment neemt in de markt toe. De groei zet door, maar zal wel sneller moeten om gezamenlijk de targets van de Green Deal te halen. Daarnaast heeft biologisch sneller last van economische ontwikkelingen, met name door het prijsverschil met reguliere producten. Dit zien we vooral bij de ‘lichtgroene’ consument”, licht Belhassan toe. Die uitdagingen vragen volgens hem om een gezamenlijke inzet in de sector, waarbij de retail, leveranciers en overheid hun krachten bundelen voor een lange tijd. “We kunnen immers niet iedere week een biologische week organiseren”, sluit hij af.

Toegankelijk
Naast Superunie is ook Jumbo druk bezig met het uitbreiden van het assortiment biologische producten. Eunice Koekkoek, senior woordvoerder bij Jumbo, vertelt hoe de Veghelse formule naar biologisch kijkt. “We zien een toenemend belang van en voor biologisch, zowel vanuit consumentperspectief als vanuit de overheid en verschillende maatschappelijke organisaties. Ook Jumbo ziet biologisch als een belangrijk onderdeel van het verduurzamen van onze ketens, waaronder vers”, zegt Koekkoek. Jumbo speelt hierop in door enerzijds het aanbod te vergroten, maar ook door het toegankelijker en betaalbaar te maken. Zo is recentelijk het biologische vlees- en visassortiment geïntegreerd in het reguliere schap, zodat klanten het makkelijk kunnen vinden. Verder zijn er blijvende prijsverlagingen doorgevoerd op een selectie producten. “We zien dat het voor klanten nog niet altijd duidelijk is wat biologisch inhoudt en wat de voordelen zijn. Hier zal de campagne vanuit de overheid zeker bij helpen. We kijken dan ook optimistisch naar de toekomst. Het is belangrijk voor Jumbo bij het verder verduurzamen van onze ketens”, aldus Koekkoek.

Lees verder onder de foto ↓

"We zien dat het voor klanten nog niet altijd duidelijk is wat biologisch inhoudt en wat de voordelen zijn"
biologisch AH.jpg Schapcommunicatie helpt de consument om biologisch te herkennen bij Albert Heijn.

Herkenning
Tal van nieuwe merken en varianten zijn de afgelopen jaren aan het schap van Plus toegevoegd, allemaal biologisch. Het aanbod is flink gestegen bij de formule, aldus Elise van Ee, adviseur corporate communicatie en mvo bij Plus. “Wat we zien, is dat de kwaliteit van biologische producten echt verbeterd is en dat vaak de prijs, zeker in het seizoen, bij agf niet zo veel hoger meer is. Ook is er steeds meer vraag van klanten naar biologische producten. Klanten kunnen zo door meer bekendheid van het Europese keurmerk voor biologische landbouw (het groene blaadje, red.) ook beter vinden”, zegt Van Ee. Bij de supermarktketen is het eigen huismerk ‘Biologisch Plus’ een groot succes. Sommige productgroepen bestaan zelfs enkel uit bio-producten, zoals de dagverse zuivel en de kleinverpakkingen van onbewerkte uien en aardappelen. De grootverpakkingen staan op de planning voor een later moment. “We betalen de boer en teler de prijs die hoort bij een biologisch product, voor onze klanten houden we de prijs op hetzelfde niveau die ze gewend waren. Grote stappen, waarmee we ook een bijdrage leveren aan de doelstelling van het ministerie van LVVN om te groeien van nu 4% biologisch landbouwareaal naar 15% in 2030. Plus vindt het belangrijk om hieraan bij te dragen”, stelt Van Ee. Ook worden alle producten in de winkel voorzien van een groen schaplabel, waaraan consumenten biologisch kunnen herkennen. “Het is belangrijk dat klanten biologische producten herkennen en waarderen. Dat is nu nog lang niet altijd zo. Onder klanten leeft de perceptie dat de producten duur of duurder zijn, terwijl zeker in het seizoen voor agf de verschillen niet zo groot zijn. Bekendheid van biologisch en de waardering ervan bij klanten zou beter kunnen. De voordelen voor de boer, meer biodiversiteit, welzijn van de dieren en het milieu moeten nog veel meer verteld worden”, oordeelt Van Ee.

Promoten
Als we naar Albert Heijn kijken, dan gaan we met de verkoop van biologische producten terug de geschiedenis in. De Zaanse formule startte 25 jaar geleden met het aanbieden van bio-artikelen en inmiddels is dat assortiment uitgebreid tot 1900 producten. Van groente en fruit tot koffie, pindakaas en zuivel. Het wordt ook gepromoot: klanten met een Mijn Albert Heijn Premium-abonnement krijgen namelijk korting op biologische en plantaardige producten. Pauline van den Brandhof licht dit toe: “Met Mijn AH Premium brengt Albert Heijn bewuster eten en drinken en extra voordeel samen voor klanten. Abonnees kopen namelijk vaker biologisch en plantaardig dan ervoor. Tegelijkertijd krijgen klanten zowel in de winkel als online toegang tot extra voordeel en besparen gemiddeld € 84,- per jaar, terwijl de prijs voor een jaarabonnement maar € 12,- bedraagt.” Verder zijn elke paar weken de biologische producten in de bonus. “In ons wijnassortiment hebben we biologische wijnen toegevoegd. We hebben 33% biologische wijnen en meer natuurwijnen”, zegt Van den Brandhof.

Aandacht en groei
Uit de reacties van de formules kunnen we concluderen dat de supermarktketens biologisch hoog op de agenda hebben staan en daarop inspelen door het assortiment uit te breiden. Aan de andere kant wordt ook duidelijk dat verdere groei samengaat met vele uitdagingen, zoals kosten en het bereiken van de consument met het juiste verhaal. Kortom, er zijn nog een hoop stappen te zetten om biologisch echt op de kaart te zetten.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: