overhandigingkijkruikproef.png Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn overhandigt het eerste product met het nieuwe logo aan Toine Timmermans van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Foto: Albert Heijn

AH introduceert kijk, ruik, proef-logo

ZAANDAM – Supermarktketen Albert Heijn is begonnen met het kijk, ruik en proeflogo op verpakkingen. Als eerste zijn de AH-eigenmerk yoghurt en karnemelk aan de beurt. Het logo wordt gebruikt om voedselverspilling tegen te gaan.

Redactie |

Te veel consumenten weten niet dat producten met een Ten Minste Tot-datum (THT) ook een aantal dagen na die datum nog veilig kunnen worden gebruikt. Klanten bewuster maken en de kennis over houdbaarheid van voedsel vergroten, zal ervoor zorgen dan ze thuis minder verspillen. Het logo moet klanten daarbij helpen door ze er op te wijzen wanneer een product de tht-datum heeft bereikt, eerst te kijken of het product er nog goed uitziet. Daarna kan met ruiken ook worden bepaald of het product nog geconsumeerd kan worden. En als het de eerste twee tests heeft doorstaan kan het product tenslotte ook nog geproefd worden.

Lees verder onder de foto ↓

kijkruikproeflogo.png Het kijk, ruik en proef-logo. Foto: Albert Heijn

Een van de doelstellingen van Albert Heijn is het terugdringen van voedselverspilling met 50% in 2030 ten opzichte van 2016. Om dat te bereiken zijn er tal van initiatieven in de hele voedselketen om voedselverspilling te reduceren. Bij AH zetten ze ook dynamisch afprijzen in. Sinds kort zijn de afprijzingen van producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten, ook op de elektronische schapkaartjes te zien. In 2023  werd door de supermarkt 3,6 miljoen kilo minder voedsel verspild. Dat is een 13% reductie ten opzichte van 2016.

Bron: Levensmiddelenkrant